18. nov. 2012

Kjøttpålegg av Kaninkjøtt og Andekjøtt

Kanin-ande rilletter har blitt det mest populære pålegget her i familien, 
og ikke uten grunn det er sinnsykt godt.





Dette trenger du:
1 hel and uten innmat ca. 3,5 kg, 10 kaninforparter eller ca 2,5 kg/2 kaniner, masse frisk timian, 3 ss grovt salt og 1 ss malt pepper.
 Siden vi slakter flere kaniner om gangen, foretrekker jeg og ta vare på lår og ryggstykke til middagsretter og forparten som er mye bein til rilletter. Det er selvfølgelig mye lettere å bruke en/to hele kaniner, da jeg bruker veldig lang tid på å plukke kjøttet av bena. Det blir ihvertfall ingen sløsing.

Kanikjøtt fåes kjøpt i Mathallen i Oslo :)





Metode 1: 
Skjær fettet og skinnet  av anda og smelt det i en gryte. Del opp resten av and og kaninene i biter, legg bitene i en kjele og hell over  vann  til det nesten dekker, ha i timian (en god neve frisk eller 2-3 ss tørket) 1/2 parten av salt og pepper. La dette småputre, helst akkurat under kokepunktet i minst 2 timer til kjøttet har løsnet fra bena, skum av hvis nødvendig.

 Metode 2:
Når jeg lagde rillettes forrige dagen, jukset jeg litt og gjorde slik:
Begynn med anda, skjær snitt i fettet og tykke deler og hiv alt i gryta på en gang, lat eller smart ???
La ande kjøttet koke i sitt eget fett, som om du lager andeconfit.
Ha kaninkjøttet i en annen gryte (jeg brukte trykkokeren) ha i vann til det akkurat dekker kjøttet. Kok opp og la putre i noen timer, i trykkokeren lot jeg koke opp og deretter koke 20 minutter under trykk, slo av platen og ventet til trykket forsvant, dt var akurat nok. Trykkokeren sparer litt tid, men jeg synes resultatet er litt bedre på den vanlige måten. og da kan begge deler koke like lenge.
Jeg hadde timian i begge grytene men ventet med å salte og pepre til neste stepp.

For begge metoder, la kjøttet avkjøles, husk og vaske hender og rense negler, Huden får forøvrig naturlig krembehandling av andefettet...



Deretter fiskes alle kjøttbitene opp og avkjøles litt (til du kan ta på dem uten og brenne deg ;-) ), så er det bare å bruke hendene og skrape / plukke kjøttet av og rive/skjære det i mindre biter: tok litt under en time :-) 

;-)Kaninbein skal ikke gis til hunder/katter da de splintrer seg opp og kan gi skader innvendig


Første gangen brukte jeg vekta, men det kan selvfølgelig gjøres litt mindre nøyaktig: 1,5 kg kjøtt (resten ble litt lunsj og en spennende middag), 500 g smeltet andefett (skinnet brukes til fritons), 5 dl kraft opp i en gryte + resten av saltet (smak først for å se om det er nødvendig) og pepperet.

Andre gangen ble det 1/3 andekjøtt og 2/3 kaninkjøtt. Frøys ned andebrystene. Kjøtt til overs til middag.
2 dl andefett og 3 dl kraft/gele fra bunnen da det var kaldt. Pepper og salt, ikke ha i for mye men husk at når det skal spises kaldt er pepperet mindre fremhevende enn når det er varmt.

Og så må det småkoke en time til så alt blander seg ordentlig, deretter kan det legges på glass og hermetiseres, fryses eller så holder det seg fint i kjøleskapet en god stund, men pass på å ha ett lag med fett øverst. Nå på høsten har jeg ett rom som er kaldt, så denne gangen steriliserte jeg glassene og hadde rillettene kokende oppi og dekket med fett helt til toppen, så normalt vil de holde seg lenge. Det tryggeste er selvfølgelig å fryse de ned , eller spise opp i nærmeste fremtid. Lag mindre porsjon ;-)




 Serveres som pålegg, aperitiff, forrett etc.


Kjøttet er  kjempefin base til lettvint middag, kraften som er til overs mååå brukes til saus, skinnet fra anda til fritons ;-)



Hvis du har fulgt metode 2 har du nå helt sikkert kraft og masse ben,  jeg hadde alt i en kjele, sammen med løk, gulrot og sellerirot. Fortsett å småkoke krafta resten av dagen. 


Sil alt sammen og ta vare på krafta, kan reduseres, sett kaldt. 
Når det er kaldt kan du ta av fettlaget som har lagt seg på toppen, resten er blitt til mørk kyllingkraft dvs. kanin-ande kraft, men den kan brukes i oppskrifter hvor det kreves kyllingkraft.

 Krafta har blitt til gele:


Her kommer det snart løksuppe kokt med kraft og en meksikansk kyllingsuppe.

2 kommentarer:

  1. Så deilig! Rillettes er fantastisk godt; jeg misunner deg som har så god tilgang på and og kanin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Føler meg litt heldig ja ;-)

      Takk for kommentaren...

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)