14. nov. 2012

Hjemmelaget kjøttpålegg

Er veldig fasinert av gameldags matlaging og konservering, man kontrollerer jo alt man har i maten istedetfor det man kjøper ferdig. Begynte i det små når jeg var liten ved å legge ned pærer i sukkerlake, turte ikke den gangen å prøve sterilisering, da jeg ikke fant noen ordentlig forklaring på hvordan...



Når jeg ble voksen og ramlet ned i frankrike og så alt tilbudet om ting til konservering så føltes det nesten som om å bli satt tilbake i tiden og da var det jo bare å sette igang, så nå etter noen år i 'bransjen' føler jeg meg ganske 'flink' :-) og det er masse jeg har lyst til å prøve ut...


Og hva passer vel ikke bedre som spiselig julegave, enn hermetiserte godbiter ;-)

I går var det ukens handledag og svin på tilbud, så da kom det 10 kg kotelettkam opp i handlekurven, litt skremmende med 26€ på budsjettet men det gikk akkurat :-) 


...og i skrivende stund har jeg 9 nedfryste små steker eller kjøtt til wok etc, en godt fordøyd sparerib middag og to i fryseren og ett stor glass på vent til sterilisering, samt ca. 15 glass med pålegg: RILLETTES, hvet ikke hva det kalles på norsk men det er svinaktig godt ;-) og lett å lage til tross for laaaang koketid...

Her er en av 'barnas' favoritter : nesten som leverpostei uten lever ;-)
-laget av vilssvin, hvorav den mørke fargen-


Oppskrift til ca 8 syltetøyglass str 370g:

2 kg svinekjøtt  i biter mindre enn 3 cm, må være fete biter!! 
(egentlig brukes halsen på svinet: mye fett!)
30g salt
 2ss grovmalt pepper
 2ss tørket timian
3-4laurbærblad
 1ss allehånde (levert av snille fans fra Norge: merci!)
ca 8 dl vann


Ha alle ingredienser i en passe stor kjele sett på lokk, og kok dvs la det trekke... i tre lange timer...hvis det blir formye vann/kraft : ta av lokket, i prinsippet skal det kokes til det ikke er mer vann... ca tre timer men det passer seg selv ;-)

Slik ser det ut første timen:

Slik ser det ut når det er ferdig og litt avkjølt:


Nå er det opp til deg å velge om du vil sterilisere glassene, fryse ned eller spise opp innen ett par uker ;-)



Julegave, toast, aperitif, fingermat, pålegg... Flere ideer ?


Bon Appétit !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)