31. jan. 2014

Ukesmeny nr 4 Februar

Ukesmeny nr 4 Februar

Det er kinesisk nyttår og feiringen varer hele uken,
fordelen med det er at det du handler inn bruker du opp :-)


Søndag er det Chandeleur her i Frankrike, 
da serveres det Pannekaker så da er lunsj'n i box,
se HER og selvfølgelig kommer det en post til Søndag ;-)

Planlegging av frokost og lunsj er like viktig i løpet av uken.
Jeg holder en knapp på mine grove smoothies til frokost,
men ett godt alternativ er de kinesiske suppene kokt på kraft,
derfor med kraftkoking i helgen så har du også frokost til flere dager ;-)

Her ett bilde til inspirasjon:




Grønn spinatsmoothie finner du HER
Rød Rødbetsmoothie finner du HER
-mine smoothis er tykke og må spises med skje,
det er viktig å tygge maten,
samt at det er viktig å få i seg fett som hjelper kroppen å bli kvitt uønsket fett :-)

Min frokost:
-en time før frokost 1-2 glass med Kombucha-mer om det HER
-1 ts linolje med sitronsaft for smaken, omega 3 :-)
- sunn smoothie eller kraftsuppe til frokost og en kaffe til slutt ;-)
-ikke glem en (eller to) ruter mørk sjokolade til ...

Lunsj:
Hos meg går det mye i egg til lunsj,
det er bare sååå godt og blir ikke lei det :-)
-heldigvis kan vi spise lunsj hjemme...
Prøver å legge til et maksimum med rå grønnsaker som:
agurk, paprika, endivier samt 2 ss melkesyregjærede grønnsaker:
les HER hvorfor.
 Denne uken lager du kanskje noen ekstra vårruller ;-)

Skal du ha i deg minst 5 grønnsaker om dagen,
 er det ett minimum med en til frokost og 2 til lunsj.
-mitt mål er 5 grønnsaker + eventuelt frukt ;-)
-med ovennevnte forslag har du 2 i frokosten og 3 i lunsjen.




...så var det middagene...

-alle middager begynner med en liten grønn salat,
velg salater som holder seg godt som endivier, isbegssalat og romansalat.
Tilsett det du måtte ha og mengde i forhold til hvor mye hovedrett du har.
Minst to ganger i uken tilsetter du belgfrukter som linser, kikerter etc.
Samt 2 ss melkesyregjærede grønnsaker til alle, 
de ordner opp i fordøyelsessystemet...

-Det er lov å avslutte middagen med en ostebit og/eller yoghurt.

-Selvfølgelig bør man drikke ett glass rødvin til maten ;-)

- Det er obligatorisk å spise opp det man har tatt til seg og rydde bort etter seg, selvfølgelig fjernes matrester med servietten før du kaster den, så mamma slipper å rense filteret i oppvaskmaskinen ;-)



Lørdag
En kjempegod kinesisk variant av Andebryst,
husk kineserne feirer nyttår heeele uken...
Sitronglasert andebryst
 DISSE bananrullene til dessert'n i boks :-)



Søndag
Som vanlig setter vi av en dag i helgen til å lage mat som trenger litt tid,
denne uken foreslår jeg å koke kraft som base til DENNE kjøttsuppen,
men kok gjerne en stor porsjon og frys ned. En kraftsuppe er en super frokost eller lunsj. Med  DISSE Raw vårrull-salater til forrett, suppe og kinesiske nudler til hovedrett. Ikke glem at det er Pannekakedagen i dag, kinesiske pannekaker til dessert ;-)



Mandag
Etter flere dager med mat fra land,
er det på tide med mat fra havet ;-)
HER finner du en nydelig marinert laks.
Husk mest grønt til...


Tirsdag
Kylling på menyen med sur-søt saus og Spinat.
oppskrift HER

 
Onsdag
Vårruller en en fin måte å gjemme fisk på,
servert med en komplett salat eller som i oppskriften med blomkål i kokossaus.
Lakseruller



 
 Torsdag
Restedag eller hva med DENNE Kinesiske Soppsuppen.
Servert med vårruller er det masse sunn mat til alle.


Fredag
Lei av kinesisk ?
...da foreslår jeg DISSE canneloniene laget av DENNE pannekakerøren.

Ukens dessert:

Eplepannekaker
(laget av samme pannekakerøra som over)


Ukens bakst:
Hjemmelaget butterdeig har vært på topp ti listen hele uken,
det er kanskje en ide for deg også ?
-den er med vanlig hvetemel, men prøv gjerne med glutenfritt mel...


Ønsker dere en kjempefin uke alle sammen :-)

 


Glem alt om slanking og å komme i form,
bestem deg heller for at nå
 (hvis du ikke allerede er der) 
skal det spises så sunt og fornuftig som mulig ;-)

Ikke noe vits i å å begynne slankekur etter slankekur,
glem det og innfør gode vaner for alltid,
med rom for gode smaker hele uken :-)
Les HER for innledningen til dette innlegget.

Ukesmenyen min legger vekt på:

-lavt inntak av karbohydrater som sukker og korn...
-nesten glutenfritt...
-lite eller ikke noen usunne fettkilder...
-mye grønnsaker og ikke minst grønnsaker istedetfor potet og pasta...
-smør, ost og yoghurt istedetfor melk...
-vann, kombucha og vannkefir som drikke...
-kaffe uten sukker og melk og mørk sjokolade, helst hjemmelaget...
-minst 5 om dagen, helst 7-8...
-så naturlig mat som mulig, hjemmelaget...
-ikke alle tåler like mye av de samme matkildene, blodtypedietten... 
-du må selvfølgelig ikke begynne på lørdag, 
men jeg baserer meg på en handledag i uken, det sparer tid, 
bensin og jeg handler mindre unødvendige fristelser ;-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: 
Følgere-medlemmer 
2)   like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-) 



2 kommentarer:

  1. Fin meny og i dag må jeg ha pannekakedessert skjønner jeg. Tror jeg skal lage en med epler med crème fraîche til. Det er alltid godt. Og så har jeg en hysefilet som jeg ikke har ferdigtenkt ennå, men den må en liten tur i panna oppå en grønnsakseng tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres godt ut , ha en flott pannekakefest ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)