11. feb. 2014

Ghee - klarnet smør

Sunt fett og ikke sunt fett hører vi om hele tiden, 
ikke lett og finne frem i jungelen av gode råd...

En type fett som har fått lov til å være på den sunne siden er klarnet smør eller ghee...

Det er jo derfor veldig naturlig at jeg lager det her på Godt og Sunt ;-)



hittil har jeg bare tenkt for jeg er en utolmodig sjel og det har hørtes litt komplisert ut,
eller ikke komplisert men litt diffust...
-jeg var også litt redd for at det ble veldig lite fett igjen,
for mitt mini budsjett...

Første gang jeg prøvde ble det også akkurat så komplisert,
kaffefilter, koke lenge og bla bla ... 
Kort sagt ikke noe for meg...

det posetive var at det er ikke så mye av smørpakka som blir borte :-)

Heldigvis får jeg saltfritt smør og det ble veldig enkelt...

Du trenger:

Saltfritt smør (f.eks. 500 g)
Kjele
Skje og skål

Beholder til det ferdige produktet.

Smelt smøret i kjelen på middels varme.

Ettersom smøret smelter og begynner å koke,
skummer det,
dette skummet tar du vekk med skjeen.


Skummet du tar vekk er melkeprotinet.
Det du ikke får vekk på overflaten synker og brenner seg fast i bunnen,
det er nå du får en litt nøtteaktig smak og det er på tide å slutte.


Hell det klarnede smøret -ghee'n over på ett glass,
forsiktig så ikke bunnfallet blir med...




Nå har du ferdig ;-)


Kjempegodt og mye sunnere å steke i :-)

Prøv da vel :-)


For litt mer utførlig forklaring kan du også lese HER på tradisjonskos,
men metoden tar også litt lenger tid,
men muligens nødvendig hvis du ikke får tak i saltfritt smør...


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: 
Følgere-medlemmer 
2)   like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-) 


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du forklarer dette så godt!
    Har bestandig lurt på hvordan dette ghee smøret ,som er klarnet smør,blir til..
    Jeg har et spm: Når dette avkjøles,stivner det ikke da?
    Mvh JK

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar :-)

      Den stivner når du avkjøler la, jeg er ikke sikker på hvor lav smeltetemperatur den har, men den ligger veldig likt kokosolje: er det varmt på kjøkkenet er den nesten flytende (og bør lagres i kjøleskap) er det ca 19-20 grader er den stiv...

      God som smør, i bakst og ikke minst til steking :-)

      mvh Hege

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)