10. feb. 2014

Tørking av urter

Sanking av ville urter m.m. samt
at urtepottene mine gir mer urter enn jeg bruker i maten.
Da tørker vi for senere bruk.

Det er også mye lettere når de er tilgjengelig på kjøkkenet.




Tynne urter kan tørkes i romtemperatur,
mørkt og litt tildekket men det må være luftig.

Tørkingen kan ta fra noen dager til 2 uker,
ettersom hvor kraftige blader/stilker er.

Legg de på brett dekket med netting eller i flate pappesker...
 -Du kan også ha de i papirposer... 
-lage poser av fluenetting...

Det er viktig at det blir helt tørt for å kunne oppbevares helt luftett uten å få mugg på.

Viltvoksende Mynte, en av mange forskjellige sorter:


Tørket og redusert til 'pulver'
tar den mindre plass og kan enkelt brukes til å smaksette te,
i vinterhalvåret hvor den ikke er å finne ute i naturen.


Kjerringrokk som jeg også bruker til te mot revmatiske smerter,
før og etter tørk.



Videre har jeg tørket bark fra bjerk og piltre.
Umulig å knuse i min kjøkkenmaskin så de fikk beholde fasongen.

Samt kamomilleblomster, de kan få være som de er...



I tilegg til bark og kjerringrokk er solbærblad bra mot vonde ledd:

Tørket og deretter knust.


Lurt å planlegge :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: 
Følgere-medlemmer 
2)   like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)