21. feb. 2014

Ukemeny nr 7 Februar

Klar for en Paleoutfordring ?

Det er jeg!

Derfor blir denne ukens meny preget av det, men for dere som er litt imot dette,
 så er det fullt mulig å følge menyen og bare justere med litt pasta, poteter og ris,
vanskligere er det ikke ;-)

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

Da setter vi i gang ;-)


Frokost og Lunsj er selvfølgelig viktig å tenke på,
det er her det er lett å bomme.

Middagsrester er da kjempeflott !

Denne uken foreslår jeg å ha kraftkoking som weekendprosjekt,
og suppe med middagsester hele uken til frokost,
like raskt og varm opp som å lage kaffen ;-)

Her er mine frokoster den siste uken med kraft og bortsch :-)





Til Lunsj foreslår jeg å fortsette med masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.




Som tidligere nevnt tar jeg en teskje linolje for å spe på med omega 3,
mulig den ikke er godkjent paleo,
men med mye kjøtt blir det ekstra viktig å få i seg omega 3!




Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,

 og kombucha i mellom måltidene.








Til alle måltidene spiser jeg melkesyret mat,
dette gir masse verdifulle vitaminer og mineraler,
som f.eks. K2.






Middags forslag for en uke i Februar :-)


Begynn med å koke kraft så er du halvveis til flere middager,
frokoster og masse energi ;-)
Se HER hvordan du gjør det kjempeenkelt og uten masse dilldall...





Min nye vane for minst 4 uker fremover:
Salat som forrett hver dag -ingen forandring ;-)
Litt mer middag og ikke noe ost, frukt til dessert eller rødvin :-(
-men ett (eller to) glass sprudlende Vannkefir :-D
-ikke noe pasta, poteter og ris til middag, men det kan jo du ha hvis du vil ;-)




Lørdag

Til middag, fisker du opp noen kjøttbiter av kraftgryta.
Steker de litt i sitt eget fett,
har i noen supergrønnsaker, som f.eks. Gresskar, løk, spinat og sopp.
Middagen er klar !
bare bilde denne gangen ;-)




Søndag

Sil kjøttkraftgryta, legg bena tilbake i gryta som kan fortsette å putre...
Av kjøttet lager du små kjøttkaker ved å mikse ca 1 egg pr 100 g kjøtt.
Hvis du vil spe dem kan du bruke ca 3 dl kraft pr 1ss fiberhusk,
stekes på 200 grader i 10 minutter. Oppskrift HER
Lag suppe med f.eks kinesisk kål og kjøttboller.





Mandag

...og fiskedag ;-)
Herlig Indisk fisk med kokosmelk og grønnsaker,
sikkert hatt med den før, men den er for god til å ikke gjenta ;-)
..oppskrift HER





Tirsdag

Det er på tide å fryse ned kraft,
jeg benyttet meg av enda litt kjøttrester,
mine melkesyregjærede rødbeter og lagde Bortsch
Russisk Rødbetsuppe, synet bedrar den var fantastisk god.
Servert med kokosmelk. se HER.






Onsdag

Luteisk i ovn, dekket med sitronsaft og litt salt-pepper.
Grønsaker ved siden av squash-gresskar-og paprika.
Ikke oppskrift, men jeg stekte 15 minutter på 200 grader,
alt i samme slengen.






Torsdag

Kalkun-Kylling servert på asiatisk vis.
Oppskrift HER
Kjempegodt, du kan droppe potetmel i marinaden...








Fredag
Svinekjøtt med Sennepsaus og grønt ;-)
se HER.
Hvis du følger Paleo bruker du kokosmelk
 istedetfor creme fraiche eller en eggeplomme.






litt mer bla bla:

Jeg liker å teste forsskjellige teorier,
på den måten kan jeg ihvertfall se hva som virker for meg eller ikke...

Heldigvis har jeg aldri likt veldig søt mat,
og det er 20 år siden jeg sluttet med sukker i teen,
det siste året har jeg brukt andre typer sukker i kaker...

Tidligere har jeg hatt noen år hvor jeg har redusert bruken av fløte og smør,
det var den tiden hvor 3 ekstra kilo satte seg fast :-P

Var litt inne på Blodtypedietten i høst,
noe jeg beholder i bakhodet når jeg handler og lager mat.
-men er litt uforstående til f.ek. å ikke bruke kokos og pepper...

Ja, da gjenstår det lavkarbo og der liker jeg Paleo - konseptet,
så lenge det ikke eliminerer melkeprodukter som ost.

Jeg har lest og interessert meg for Paleo i over ett år,
trenger som sagt litt tid ;-)

Hva er Paleo ?
Kort forklart er det en livsstil, bør helst ikke forveksles med diett...
Denne Livsstilen består i å spise rent og naturlig,
-det er den delen jeg tar op her på bloggen ;-) -
i tilegg er det en form for trening og økologisk tenkning...


Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!
Kort sagt spiser man kjøtt-fisk-grønnsaker-egg-nøtter og frø.

Ikke spis bearbeidet mat (ferdigkjøpte retter),
kornprodukter og melkeprodukter.

De fleste ender opp med å spise 80-90 % paleo og 10 % vanlig,
så mister man ikke osten og rødvin hehe

For å komme godt i gang med Paleo,
er det lurt å starte med en Paleo-Challenge...
-dette for å nullstille kroppen og teste deg selv for eventuelle allergireaksjoner og enda viktigere intoleranse!
Les HER hos Melissa fra Helsekosten i Spania hva som er forskjellen...

Litt skeptisk til å kutte ut roquefort, mørk sjokolade og rødvin,
men ettersom jeg leser er det viktig for å teste kroppen og deg selv!

...etter en uke (er jo en uke foran menyene mine )
kan jeg ihvertfall skrive under på at jeg ikke mangler energi ;-)



Håper du henger deg på ;-)


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)