8. feb. 2014

Sunn og God Morsdagskake

Fra meg til dere blir det i år en sunn kake,
for jeg vil at mamma og dere skal spise sunt ;-)
obs! i mangel av noe bedre brukte jeg sukker,
 det er jo lov med litt en gang i blant, men har du f.eks. kokossukker prøv det ;-)




Gratulerer med dagen alle Mamma'er

Håper dere setter pris på en WEB-kake :-)

Nøtte-Frukt Kake

-uten gluten med valgfritt søtningsmiddel ;-)

5 egg
1 dl sukker (helst kokosblomstsukker)

100 g tørket frukt 
100 g malte nøtter
100 g kokos
100 g haverekli
50 g malte linfrø

Sjokoladetrekk
50 g kakaosmør
200 g mørk kokesjokolade

Pynt, f.eks melisglasur og hjerter

Visp egg og sukker til stiv eggedosis.

I mellomtiden, skjærer du tørket frukt (f.eks. fiken og svisker)
i små biter, bruker du rosiner og/eller gojibær slipper du dette.
Bland alle tørre ingredienser sammen.
Når eggedosisen er stiv rører du forsiktig inn det tørre.






Helles i smurt kakeform, ca 24 cm.

Stekes på 160 grader uten varmluft i 50 minutter.
-har du mindre former og/eller den er flater, beregn litt kortere steketid.
Har du dårlig tid kan den sikkert stekes  på 180 grader og 35 minutter...(?)




Når kaken er ferdig kan du lage sjokoladetrekk,
hvis du bruker kakaosmør trenger det lenger tid på å stivne.
Smelt kakaosmør-eller vanlig smør/ghee.
Hell det smeltede smøret over sjokoladebitene i en bolle,
legg over ett lokk og vent 5 minutter.
Rør godt.

Når kaken er avkjølt heller du sjokoladetrekket over og lar det gli utover kantene.
Jeg liker det når det renner nedover, men vil du ha det jevnt er det ikke noe problem ;-)
Du kan tilogmed dele den i to og ha ett lag inni samt eventuelt frukt ;-)

Lag melisglasur med/uten farge og skriv ønsket tekst,
her ble det Gledelig Morsdag i engelsk-fransk stil...

Noen hjerter og ett bånd :-)




Riktig god og koselig dag,
Mamma :-)





En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: 
Følgere-medlemmer 
2)   like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-) 



2 kommentarer:

  1. Takk, takk. Jeg skal lage denne og så skal jeg lage krem som i Kiwi-kaken din :-) http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2013/01/kiwi-ostekake-nottebunn-oppskrift.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :-)
      ...og kjempegod ide med krem til da den er litt tørr, eller som nevnt ett lag med frukt ...

      Fortsatt fin helg :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)