20. des. 2015

Lett Appelsindessert...

...etter tung Julemat :-)

Jeg leter stadig etter gode sammensatte menyer/måltider,
og når det kommer til tung julemat så er det ofte anbefalt å ikke ha flere retter,
og heller spise så mye som mulig av den maten vi så sjelden spiser.





Det er selvfølgelig riktig,
men jeg synes også det er viktig å sitte lenge til bords ved slike anldninger,
og da er det nødvendig med litt forrett og dessert.

Etter å ha søkt og lett så jeg et tips i et forum (foreldrenett ?),
hvor ett forslag var appelsinskiver, med sukker, valnøtter og brandy (?),
det hørtes ut som en perfekt ide og nå er den testet:

Lett Appelsindessert

-4 personer-

2 appelsiner
4-6 ss alkohol
ca 20 pistasjnøtter
(Rips)

Skrell og skjær appelsiner i tynne skiver og ta vekk så mye som mulig av det hvite innenfor skallet.
Ha skivene i en form og hell alkohol over, jeg brukte en søt litt krydret vin som jeg fikk fra en snill nabo, jeg synes man skal bruke alkoholen man liker enten det er cognac eller aquavit,
vurder også hvor vidt du vil ha sukker på jeg har ikke, men har en liten sukkerskål på bordet for de som eventuelt ikke er enige. Sett kaldt til servering, gjærne til neste dag: smart!
Det vil danne seg mer jus i bollen, som er kjempegod og bør serveres med...

Hakk og strø over nøttene (du velger selvfølgelig de du har og liker) før servering,
kan serveres i serveringsfat eller porsjoneres ut i boller/skåler.

Jeg pyntet også med noen ripsbær fra fryseren og synes det ble veldig Julete og fint :-)






God Planlegging :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)