14. des. 2015

Sushitre til Julebord eller Juletapas i vennegjengen

I år har jeg uten tvil falt for ideer med mat i juletrefasong,
så her kommer en ide til og det er ikke den siste ;-)

I dag foreslår jeg Sushitre :-)





Forslag 1
Dette var da ideen til hvordan du servere de ferdiglagde sushi (uramaki),
jeg lagde disse med rispapir til vårruller i mangel av nori-ark.
De stilige julekulene er ørretegg.
Plasser Sushi tett i tett i ring (fyll midten) og jo jevnere sushi jo bedre resultat,
det er også lurt å rulle de stramt (jeg er dårlig på å rulle og det ble litt ujevnt ;-)...
Fortsett oppover i høyden med litt færre i hver ring,
høyde, bredde etc bestemmer du selv.





Forslag 2
Eller du kan servere de på denne måten,
fortsatt i juletre stil.
Plasser sushibitene i en trekant,
de øverste lagene kan du lage 2x3, 2x2 etc ettersom hvor stort brett og hvor mange sushi du har.
Gressløk eller strimler av det grønne på purre til juletregirlander,
oliven til julekuler.





Stjernen på toppen er pynt jeg laget i butterdeig,
men enda bedre hvis du kan lage en stjerne av kaki, ananas, appelsin etc.,
eller rett og slett stjernefrukt men det er lov å tenke økonomi og ta noen rimelige løsniger ;-)

Hvis du vil lese en god blogg om sushi anbefaler jeg : Sushikai som du finner HER

Når det gjelder fyll i sushi kan du gjøre det tradisjonelt eller du kan gjøre de litt julete
(fin måte å servere rester er det også):



-lomper kan erstatte noriark
- eggerøre, kålrotstappe, ertepure kan erstatte ris
- julepostei, syltet løk
-foie gras, syltet fiken
-sylte, sennep
- lammerull
- gravlaks/rakørret, sennepsaus
- lutefisk, ertestuing, bacon
- kalkun, waldorfsalat
- pinnekjøtt, kålrabi
- julepølse/medisterboller, surkål
ribbe, rosenkål


Prøv da vel :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)






.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)