17. des. 2015

Lutefisk

Lutefisk er Julemat,
vokst opp på østlandet med Ribbe er det noe jeg har blitt introdusert til i voksen alder,
bortsett fra en julemiddag hos tante Inger når jeg var nesten for liten til å huske det,
men som alltid interessert i mat sitter det godt spikret i hukommelsen lutefisk og sherryfromasj :-)

Mormor tar med seg lutefisk i kofferten rett fra brygga i Lillesand,
også har vi ett par lutefiskmiddager i jula og litt rester til å leke med,
nå er jeg snart avhengig for det blir bedre og bedre for hver gang jeg smaker.




Oppskriften finner du allerede på bloggen HER,
Først saltes bitene ett par timer med grovt havsalt,
deretter blir de stekt i ovnen,
 på rist under folie i  ca 15 minutter på 180 grader.





Tilbehør er i tradisjonstro :
ertestuing, sennepsaus og bacon.

Ertestuing lager du ved å koke frosne erter i ca 15 minutter,
knus de deretter med gaffel eller i kjøkkenmaskin,
tilsett salt, pepper etter smak og masse kokosolje eller smør.


Sennepsaus kan du lage som vanlig hvit saus tilsatt sennep,
eller du kan helt enkelt røre sammen creme fraiche eller rømme og sennep,
litt dill vis du har og server den kald ved siden av.


Stekt bacon er høydepunktet til lutefisken og må ikke glemmes,
husk å helle baconfettet over,


Vanlige poteter ble byttet ut med Violette,
en fransk liten lilla potet .
Kokt og deretter surret litt i ghee og saltet.
(jeg hadde dem i fat i ovnen sammen med fisken)



Til slutt serverte jeg tang til i ren sjømatstil :-)
Det er ingen tradisjon for alger til maten,
men synes nå det passer sammen.
Jeg kjøper tang saltet så de blir vannet ut og deretter kokt noen minutter.



Slik ble serveringsfatet:





...og slik ble det på tallerkenen:




God Lutefisk :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)