27. des. 2015

Pain d'Epice - Krydderbrød til Foie Gras

Pain Epice eller Krydderbrød på godt norsk er en klassiker til
Foie Gras i Frankrike og selges i mengder nå i julen.



Så da måtte vi bare prøve, med Surdeig ;)
- men du kan bruke vanlig gjær også eller lage det som en formkake (bakepulver)...

1 stk Pain d'épice

Lag brøddeig som du pleier (jeg brukte hvete/rug)
men bytt ut:

 ca 1 dl væske med 1 dl honning,

i melet tilsetter du:

1 ts ingefærpulver
1 ts kanel
1/2 ts nellik
1/2 ts muskatnøtt

1-2 dl Valnøtter

Hev og stek som du pleier.


HER er min surdeigs-brød oppskrift.
og
HER er min oppskrift på brød laget med gjær.

Som du sikkert har gjettet er det mange varianter av krydder og smakstilsetninger i de forskjellige oppskriftene på krydderbrød, så har du lyst til å kutte ut- bytte ut noe så gjør det ;-)

Alternativer:

Anisfrø, appelsinskall, rom, sjokolade, egg, smør...

Til servering skjæres skorpen av og resten i tynne siver,
enten med foie gras på eller ved siden av.
Jeg hadde litt hjemmelaget syltet rødløk til,
oppskrift HER.

Min beste oppskrift på Foie Gras finner du HER







.Følg med for de neste rettene i 12- retters menyen,
som du kan se HER
i god tid til Nyttårsaften :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)