4. mai 2013

Fioler - Violettes

Latinsk navn: Viola odorata
Familie: violacées

Nydelig blomst som jeg regner med de fleste kjenner til :-)

ut å plukk :-)







Fioler kan krystaliseres, du kan lage en fiolsirup, tørkes, brukes i kaker og mye mye mer...



Fiolsirupen lages ved å koke opp blomstene i vann,
 la dette stå over natten, sile bandingen og koke opp med lik vekt i sukker...



Blader og blomster er spiselige.
Bladene er rike på vitamin C og A, kalcium, jern, fosfor, potassium, sodium m.m.
Blomstene inneholder også mye vitamin C.


Det kommer oppskrift/fremgansmåte for krystalisering av blomstene og en lettlaget sirup.


2 kommentarer:

  1. Ååååå... Dette innlegget skal jeg huske på! Har store planer i år om å få planta masse spiselige blomster. Har blitt så inspirert av innleggene dine med spiselige blomster :-) Kandiserte violer husker jeg som kakepynt fra jeg var liten, kan fortsatt huske smaken... mmmmm :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye :-)

      Det er nettop det jeg ønsker, å inspirere det er jo så mye som er spiselig der ute og når det i tilegg kan være så vakkert og smake godt ;-)

      Det er mange blomster som både er potteplanter og flerårige i hagen og inne som er spiselige, f.eks. stemorsblomster og de kommer jo i små søte versjoner med massevis av farger , og ser du en hestehov ja så ta den med hjem til salaten :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)