16. mai 2013

Kjøkkenhagen Min 1. halvdel av Mai

Til tross for mye regn, kaldt vær og noen uker senere vår, 
så skjer det litt i kjøkkenhagen :-)


Nå i første halvdel av Mai har jeg endelig fått begynt å plante i grønnsakshagen,
jeg kan ikke skryte av at forholdene har vært supre men noen 'sommerdager' har vi hatt...

Den over 20 årgamle jordfreseren har ikke vært veldig samarbeidsvillig, 
men litt har den jobbet...

Etter å ha vurdert tidligere års problemer, 
som i hovedsak består i muldvarp og ugress så har jeg i år bestemt å gjøre ting litt annerledes.

Som jeg sa i forrgie del av 'kjøkkenhagen min'  så fikk jeg kjørt opp svart jord fra hestene, 
den er vel en kompost av hestemøkk og høy/halm blandet med leirejord.

Istedetfor å spre den overalt og sitte igjen med klumpete leirejord alikevel,
har jeg bestemt å grave hull i klumpene -eller groper, 
fylle disse med kompost og plante plantene rett i komposten (som ikke er veldig sterk på gjødsel).
På denne måten får jeg fin jord rundt røttene og deretter har de leirejorda til å vokse videre i.

I kampen mot muldvarp skal jeg gjøre to forsøk:

  • grave ned en duk og plante oppå, den slipper igjennom vann og røttene vil etterhvert trenge igjennom.
  • sette ned en 'greie' som gir en lyd fra seg hvert 30 sekund, drevet på solenergi. Lyden er visstnok tilsvarende muldvarpens varsel om fare.


Da gjenstår det å se om en eller begge av disse ideene virker,
og jeg får kanskje ha plantene mine ifred, ihvertfall under jorda.

 Dyreproblem over jorda består i snegler, mauer og fugler, 
derav spurv og stær som det er millioner av...
-koselig at de trives men det kan bli litt mye, 
når 20 salater går med i døgnet,
 og av 50 solsikker vi ikke fikk ett eneste frø selv...

PGA av disse muldvarpforsøkene og preparering av jorda som er vansklig pga av alt regnet,
blir plantene mine litt fordelt overalt ;-)  ...altså rotete... 
Jeg prøver alikevel og ta hensyn til hvilke planter som liker hverandre.

Jeg skriver en post for hver enkelt plante, om planting-såing og hvem de liker og ikke liker,
 tips og råd fra mine kilder og amatørerfaringer.. de kommer utover i Mai ;-)

Det ble 7. mai før det var tørt nok til å frese jorda, og enda var det vått nedi, 
så jeg kunne ikke frese veldig dypt, ca 10-15 cm, 
så i år blir det bare overflatebehandling, 
men det har også sine fordeler som f.eks. at ugressfrø som ligger dypt ikke kommer opp,
 og naturlig gjødsel og næring i jorda blir på toppen.


Første etappe ble å lage en rand med duk i bunnen, 
først grave vekk jordklumpene, deretter legge duken for så å fylle på med jord.

Deretter grave huller til plantene, her ble det tomatplanter som jeg veldig optemistisk hadde kjøpt inn allerede. 14 planter av sorten St. Pierre og 6 forskjellige gamle sorter. 
Deretter 3 forskjellige planter, 2 av hver hvit aubergin, gul paprika og egne agurkplanter med mais som støttepinne.

Må nevnes at alle egnesådde tomatplanter i år er spist opp av ukjent inntrenger i drivhuset.




 Ved planting gravde jeg et hull, helt ned til duken, hadde i en neve brennesle og fylte rundt planten med kompostjord, for så å grave enda litt leirejord over, passet på at duken kom opp på sidene.


Brennesle er meget nyttig i hagen, biologisk eller ikke, det er god gjødsel og beskytter plantene, jeg bruker gressklipperen (med oppsamler) til å klippe og kutte den opp, den vokser på jordet til hestene og det ville tatt lang tid å klippe for hånd...

Halvparten er fordelt i tomathullene de som er plantet og de som skal plantes, det gir en knallstart ;-)
Resten er lagt i en dunk med vann for å lage en supermiks som kan brukes både til vanning og sprøyting, mer om det senere...





Her var det igjen klart for ett forsøk, jeg er ikke BIO, men hvis det er mulig velger jeg gjerne biologiske løsninger og en av de er å legge en kobbertråd langs plantene (eller rundt), disse beskytter mot sykdom. Så med innkjøpt kobbertråd (finnes i elektriske avdelinger som f.eks. lynavleder, eller i elektriske ledninger, plastifiserte, disse kan brennes av på bålet ;-).





 Så ble det litt dårlig vær igjen... og en uke senere var det på'n igjen ;-)

Da kom turen til rand nummer to.
 
 Siden jeg ville prøve å redde flest forskjellige planter fra muldvarpen,
 sådde jeg her grønne bønner eller aspargesbønner, haricots vert på Fransk (bonus).

Resten av raden ble brukt til forskjellige planter som runde squash,
 lilla auberginer og en gammel sort gresskar.


 Da var det slutt på å legge ned duk og jeg krysser fingrene for at min muldvarpjager klarer jobben ;-)

To rader til til haricots ved siden av, med mais i midten, liker å utnytte plassen ;-)
10 meter lange for at jeg kunne dekke de til med en duk på 2x10 meter mot kulda som vi ikke skulle ha nå i mai...

Grønne bønner kan såes på to måter, i grupper med 5-6 frø, 25 cm i mellom, eller på rad og rekke med ca 5 cm melomrom, dekkes med 3-4 cm jord.





Planen var å kjøpe planter den 13. Mai på markedet, men slik gikk det ikke...
 ...kansje like greit siden det nå den 16. er fortsatt kaldt og dårlig værmelding fremover...

Nå ville jeg utnytte det fine været og jobbe alikevel, men det ville ikke jordfreseren...
...siden jeg ikke har lyst til å være mekaniker så lot jeg den stå og furte...

Det er flere måter å planlegge og plante til en grønnsakshage, to av disse er å lage firkantede bedd på ca 1 meter eller å plante i rader med ca 80 cm i mellom. Jeg går for å ha to rader av gangen med ca 60 cm mellom plantene i alle retninger, slik har jeg litt større plass imellom så jeg kan kjøre over med jordfreseren :-P

Den letteste måten å plante rett på er å sette opp en pinne i hver ende av raden og trekke en snor, ja rett det kan jo diskuteres da... ...men iallefall er det gjort etter alle kunstens regler...

Heldigvis for mitt ego er alle gresskarplanter, agurkplanter og squash planter i god form.

 

Jobbinga fortsette derfor (i løpet av noen dager ;-) i å måle opp render, 
grave opp groper og fylle disse med kompost, alt klart til planting.

 

Deretter kunne jeg plante de jeg hadde som f.eks agurk-mais,
 på motsatt  side av tomater siden de ikke liker hverandre.



Tagetes imellom agurkplantene, de beskytter mot sykdom og udyr.
-husk og ikke fjerne plantene om høsten,
 da det vistnok er en olje i røttene som er bra for kommende kulturer.

Basilikumplanter mellom tomatplantene veldig små spirer så det er tvilsomt om de greier seg,
 kruspersille (planter fra i fjor som jeg har delt) imellom auberginer og paprika, som ikke er plantet enda ;-)
 

 ...og jeg har jobbet mer ;-)

-har tid til en kopp te innimellom, grønn te med sitron ;-)


Når man har bestemt seg for å plante, så skal det plantes,
 jeg har også sukkererter og aspargesbønner som har spiret og trenger å plantes ut...

Nå er det egentlig litt sent for sukkererter så jeg bestemte meg for å plante de på en østvegg, ved helt enkelt og fylle på ett lag med kompostjord og håpe at det går bra...


Aspargesbønnene, 
kunne jeg ikke plante sammen med de andre siden jeg ville legge en beskyttende duk over, 
så de fikk plass inntil drivhuset, det kan være litt vått hvis det regner,
 men nå liker jo bønner og erter vann...


...og til slutt... eller nesten...

Jeg liker ideen om å plante i paller, det er vel mest fordi som har dårlig plass, noe jeg ikke har...

Alt må prøves uansett ;-)

Først har jeg bestemt å bruke to paller i en solvegg (husk og vanne),
dette skal brukes til basilikum, persille og litt gressløk...

Plast under, full av huller så vann slipper ut, men ikke ugresset inn...
Fyll på med jord...
Så... Ha på tynt lag med jord... klapp til...




Vanne og dekke til, som nevnt er det ikke varmt enda,
faktisk så snør det i Pyreneene...




...ellers i hagen er det litt arbeid også, spesielt hestene er veldig glad for det ;-)




Ellers vokser potetene med rekordfart,
de første salatene er ferdige, gulrøttene kan tynnes og knaskes...
Jordbære blomstrer og det begynner å komme røde bær :-)











Snart er det varmere vær i vente og 2. pinsedag er det blomstermarked ,
 da skal det ihvertfall kjøpes inn planter...

Neste del i slutten av Mai :-)











2 kommentarer:

  1. Wow her blir det mye godt, og så stor og flott kjøkkenhage du har.
    Lykke til med sådden, ha en fin 17 mai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,

      og ha en fin 17 Mai du også :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)