23. mai 2013

Villtvoksende Falsk Asparges

I sydligere Europa vokser asparges også vilt,
jeg har enda til gode å finne dem :-(


...men det er også noen som ligner som brukes på lik måte,
 men ikke er i samme familie.
De har jeg nå funnet, ble jo så glad :-)
Det er så morsomt å studere bøker og så klare å finne herlighetene ute...

To forskjellige planter har jeg funnet i år, den ene er skudd av en plante jeg kjenner godt, men jeg har aldri klart og se skuddene, det så faktisk ut som om kvistene kom rett opp fra bakken med bladene på, men endelig så har funnet dem, kanskje fordi jeg har lett for tidlig på året at jeg ikke har sett dem før...

På norsk heter de Tamier og Ruskus.

Les om Tamier HER

Les om Ruskus HER

Her er bilder fra min franske bok, som er godt studert for å være helt sikker...


Slik ser tamier ut ute i naturen...
...for en bedre beskrivelse, bilder og næringsinnhold etc.


Dette er kjent som giftige planter og det er kun de helt ferske skuddene som kan spises.
...og for å være ærlig er de veldig bittre på smak, 
så man må være ganske nysgjerrig og posetiv for å like dem :-)
...det er jo akkurat det jeg er ;-)

Tamier er den mest kjente her i Frankrike, 
de selges faktisk på markeder i enkelte deler av landet av ivrige plukkere.

Tamier -skuddene kokte jeg opp tre ganger i nytt vann, 
det er en måte å bli kvitt litt av den bittre smaken på.
-andre vil gjerne ha den bittre smaken, tipper det er en vanesmak.


Deretter kokte jeg de opp med litt creme fraiche for å få en saus til, 
smakte til med salt og pepper og serverte som tilbehør.


Rester med rester av spekeskinke...

Stekt i smør som pizzatopping :-)


Ruskusskuddene er litt tykkere og jeg fikk derfor lyst til å teste ut den bittre smaken mot søtt.

De ble frest i litt smør og tilsatt sukker og vann (2 ss av hver til en neve skudd), 
dette fikk steke til sukkeret var karamelisert.


Veldig vellykket forsøk :-) 
Nesten alt ble spist som det var rett fra bollen...


Noen skudd ble nytt på ferskt brød med smør , skal det være så skal det være ;-)




 Til neste år så blir det flere retter med disse morsomme gavene fra vår natur :-)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)