18. mai 2013

Vinaigrette

Salatdressing lages i mange utgaver, her er min favoritt, nesten som den franske med ett unntak...

Kan lages i mindre og større porsjoner, så her kommer en porsjon som holder til 3-5 salater:
5 pressede hvitløkfedd

3 ss sennep

1/2 dl sukker

1/2 dl eddik (5%) min favoritt er valnøtt... eller eple-, sitron-, ...
1 1/2 dl olje eller yoghurt

pepper, salt
Bland alt godt og tilsett olje under omrøring (jeg bruker kjøkkenmaskin med kniv),
 jo mer du visper jo tykkere blir den.
Til daglig bruker jeg olivenolje,
 til fest slår vi til med valnøttolje og er vi på 'slankern' så bruker jeg yoghurt  ;-) 
Kan oppbevares noen dager i kjølig temperatur...



En helt enkel orginal vinaigrette lages kun med eddik og olje...
-deretter er det veldig vanlig å ha i litt sennep og gjerne hvitløk...

Forskjellen på min og den franske utgaven er at det er litt sukker i,
men jeg kan love at det er utallige franskmenn (og andre) som har spurt om oppskriften...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)