10. mai 2013

Pannekaker med Brennesle

I en pannekake kan man 'gjemme' mye rart, akkurat som i vaffler :-)


De kan serveres med salt fyll eller søtt fylt, eller hvorfor ikke ost med syltetøy ;-)

I min utgave i dag har jeg brukt brennesle, 
et ugress som vi gjerne ikke vil ha i hagen,
 men som er stappfull av gode vitaminer og mineraler...

klipp den ned ofte så skyter det ut nye skudd fra stammen...

Lag en vanlig pannekakerør, du finner oppskrift HER.

Og bland inn fersk eller tørket brennesle.
Jeg brukte 1 dl tørket knust brennesle til en røre laget på 5 dl melk.




Stek de som vanlige pannekaker.


Til lunsj serverte jeg brenneslepannekaker med stekt skinke og omelett m/ost.
selvfølgelig godt fulgt av agurk og paprika.





Dagen etter ble det pannekaker til dessert,
 med litt revet mild ost og syltetøy laget av plommer og tomater.
oppskrift finner du HER


Bon Appétit !


-bruk vediene naturen gir oss ;-)


2 kommentarer:

  1. Hvordan har du egentlig tørket brenneslen?

    SvarSlett
  2. Hei :-)

    Dumt av meg å ike nevne det ;-)

    .har skrevet litt om det i dette innlegget: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2013/05/brennesle-vitaminer-mineraler.html

    Temperaturen i stekeovnen satte jeg på 75 grader varmluft og det tok kun 1-2 timer, ute i nesten sol tok det to dager. Bruk gjerne det laveste mulig temperaturen da det er viktig og ikke bruke for sterk varme ;-)

    Etterpå malte jeg den i en kjøkkenmaskin med kniv...

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)