9. sep. 2015

Sommerens Tapas-fest

Ordføreren inviterer til aperitif den 14. July som er Nasjonaldagen i Frankrike,
så da ble det anledning til å koke litt på gammel vis,
dvs. med kjøpt butterdeig osv.  USUNT
-men gøy og populært :-)



Typisk fransk aperitif - tapas eller fingermat er quiche og pizza,
i tilegg til oliven, chips og peanøtter.

Jeg fikk fritt spillerom men,
pizza og quiche måtte det være!

Jeg valgte å lage quiche i muffinsformer,
litt annerledes en langpanne-varianten som skjæres i terninger,
slik unngikk jeg å bruke paideig og mel som bindemiddel.

Quiche fylt med squash og bacon:
Squash skjært i biter ble stekt sammen med baconbiter.
Egg og fløte røres sammen,
(ikke visp for da blåser de opp, og detter sammen ;-)

3-4 egg per dl fløte.
Røra helles i formene (2/3 fullt)
ha i en ss fyll i vær og stek på 180 grader varmluft
i 15-20 minutter (husker ikke akkurat)

Ganske kjedelig men med litt tomater og gressløk :-)




Ikke noe vits i å tulle med pizza på paleo vis,
viktigere at alle likte resultatet og siden maten i Frankrike ikke lenger er det den var,
er kjøpt butterdeig, kjøpt tomatsaus, kjøpt revet ost og kjøpt skinke...
...og alle Franske menn kom bort å kommenterte hvor flink jeg var til å lage pizza :-P
Så lenge ordføreren er fornøyd og stolt over sin utenlandske samboer,
så er vel alt bra, veien til hjerte går jo igjennom magen ;-)

-og som utlending er det jo viktig å bli godt mottatt :-D



Må innrømme at jeg lurte med meg en flaske Vankefir med bringbær og en flaske Kombucha hehe

Det er så mye gøy å lage med butterdeig, for varmt til å lage selv midt på sommeren,
men ingen som merker forskjell alikevel...

Her har jeg skåret strimler av butterdeig og spekeskinke og så surret de sammen ,
7-8 minutter på 200 grader, og kjempegodt !



Noe annet morsomt med butterdeig som eg fant på helt selv for noen år siden var å steke en butterdeig etter å ha skjært spor som vi lager sirupsnipper,
etter steking er det bare å brekke losangene fra hverandre, dele i to å fylle...
De ble fyllt med laks og urte-creme fraiche.
Agurk gjorde fatet lekkert.





Jeg hadde også rester av hjortestek som fikk
 remulade (sylteagurk + creme fraiche+sennep)
og ble lagt på surdeigsbrød, litt dristig og ingen kommentarer,
men borte ble det.


Lagde også to typiske norske rullekaker,
en i sjokolade med smørkrem og en vanlig med vaniljekrem og bringbær som fyll,
den siste ble utrolig godt mottatt og mange kommentarer fra de eldste
om at det lignet noe mor lagde når vi var små, gøy !

...og litt bilder...








Grilling av pølser foregikk ute av en familie som veldig stolte
 hadde fødd opp grisene og laget pølsene, bra jobba !



14. July i Syd Frankrike

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)