19. feb. 2016

Ukemeny 8/2016 : Uten korn og melk for kresne munner

Hvis du prøver alt du kan for å servere sunn mat til familien,
men det alltid er noen som ikke liker,
da er denne uken for deg :-)

Her er det Vinterferie og Chantelle er derfor hjemme i to uker,
(ellers bor hun og spiser på skolen hele uken: internat)
dog er hun mye plaget av diffuse magevondt og stress
jeg skulle derfor så gjerne sett at hun kuttet ut korn, sukker og melk fra kostholdet.
...men det er utrolig vanskelig...

1 etappe:
Skriv en liste over det du liker av grønnsaker, kjøtt og fisk,
gjerne med hvordan de helst skal være tilbredt da f.eks. gulrot er greit rå men ikke kokt.
Forslag til yndlingsretter: skriv de ned...
Listen kan du se HER

2. etappe:
Skriv en liste av listen som inneholder de grønnsakene som er i sesong,
kjøtt, fisk etc. (handleliste) HER

3. etappe:
Lag en meny av den siste listen med så mange retter som mulig lik det som er skrevet ned på første listen: husk at f.eks. lasagne kan lages uten pastaplater og melk i hvit saus kan byttes ut med vegetabilsk melk etc.

Da setter vi i gang ;-)
-hvis listene dine er litt annerledes en mine så bytt ut ingrediensene til det passer.
Jeg har lagt til blomkål da kål ikke eksisterer på listen hennes og jeg bruker grønnkålblader fra hagen,
man må gi å ta ;-)
Jeg aksepterer også mozarella til salaten enkelte dager men veldig lite per person,
samt litt revet ost der det måtte passe. helst av råmelk.
Fløte og melk byttes konsekvent ut med kokos-, mandel- eller havremelk.

Lunsj:

agurk, stangselleri, omelett m/ bacon, løk/purre, grønnkål:
litt forskjellig hver dag, ofte med fisk !



Middag:

Liten grønn salat til alle middager med litt mozarella, stangselleri etc.
God vinaigrette som dressing.
Min oppskrift HER


Lørdag, Tortilla - Taco's
SLIK lager du alt fra bunnen av,
men for all del: bytt ut hvetemel med mais, ris, boghvete etc. til tortillas eller lag pannekaker av surdeig: det skal jeg...
creme fraiche byttes ut med kokoskrem.
Masse tilbehør: salat, stilkselleri, avocadokrem, agurk, paprika





Søndag, Svinestek:
Langtidsstekt stort lår (eller bog) og masse rester :-D
Servert med brenneslestuing og stekte potetbåter og gulrøtter (rå til Chantelle).






Mandag, Ovnstekt panert sei
m/ revet gulrot og ertemos
oppskrift på glutenfri panering HER









Tirsdag, Soupe d'oignon
m/ svinekjøtt (rester)
(litt brennesle i suppa for ekstra energi og gresskar for fylde)
Oppskrift på ekte fransk løksuppe finner du HER,
jeg bruker altså gresskar som tykning og ikke mel, ghee eller kokosolje til å steke løken og ikke noe brød på toppen, men sunne knekkebrød eller surdeig kjeks oppskrift fra Tradisjonskost HER





Onsdag, Laks i kokos-sitron saus
m/ blomkål-ris: stekt med litt purre og løvetannblader.
Det florerer av oppskrifter på cous-cous eller ris av blomkål,
så nå må det bare prøves: helt enkelt smuldrer du blomkål i en kjøkkenmaskin med kniv og steker disse i ghee/kokosolje,
krydrer og serverer: gleder meg til å teste!








Torsdag, Svinekjøttrester med:
Gresskarmos HER
hvis tiden strekker til: remuladesaus til kjøttet.
SLIK lager du majones og så er det bare å tilsette sylteagurk,
for ett godt tilbehør.




Fredag, Kalkunfileter
fylt med spinat=brennesle og kokoskrem (blandet med ett egg),
ovnstekt, stor grønn salat først og det holder på en stille fredagskveld :-)
Funnet av Chantelle på facebook HER






Ukens bakeprosjekt er de ovennevnte surdeigskjeksene fra Tradisjonskost,
se HER for oppskrift hos Tradisjonskost.
Kjempegode !



Ukens dessert blir bananpannekaker med eplemos/kompott,
oppskrift på pannekakene finner du HER,
du må selvfølgelig ikke lage sjokoladevariant.



Som dere ser har jeg unngått pasta, jeg har brukt litt poteter fordi begge jentene er hjemme og det er billig, derfor også svinesteken som kjøpes direkte og i store deler: ikke alltid lett å få endene til å møtes på bare sunn mat ;-)
Det viktigste er ofte mengden så er det poteter så er det en til hver og annet ved siden av,
gjerne servert litt på slutten av måltidet så man er mindre sulten,
jeg bruker gjerne også litt ris som man sjelden er intolerant til ...

.
Ha en fin uke :-) 


.
En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)