25. aug. 2015

Fermentert Saft av Solbær og/eller Rips

Fermentering av mat og drikke er bare så spennende,
og det hjelper godt på fordøyelsen noe som er bra for kroppen ;-)

Ble atter en gang inspirert av bloggen Tradisjonskost,
som har utrolig mye inspirerende og interesant å lese,
HER finner du innlegget jeg ble inspirert av...



Her var det rips som ble høstet inn og siden gele trenger mye sukker og egentlig ikke forsvinner fra hyllende, ble det naturlige valget saft.

Saft lager du med saftkoker hvis du har det eller helt enkelt ved å koke rips med litt vann til de er helt møre og har mistet fargen. Sil av og du har litt sterk saft.





Fermentert Ripssaft og Solbærsaft


tette flasker, pr flaske, ca 1 liters:

4 dl saft
5 dl vann
1/4 dl honning
1/4 dl kombucha 
(eller annen starter)

Rør ut honning i ripssaften (eller solbær),
ha i kombucha som starter:
  (eller myse, vita Biosa, vannkefir ifølge Tradisjonskost)
Hell på de rene steriliserte flasken(e) og fyll opp med vann la det være igjen ca 5 cm til toppen.
Lukk igjen og sett i romtemperatur.
Vær forsiktig dette kan det være ganske så mye fres i og hvis du ikke bruker de etter 24 timer er det lurt å slippe ut gass...







Solbærsaften fermenterte jeg uutblandet,
 hadde i litt vann når den skulle drikkes...







Jeg satte min siste flaske rett i kjøleskapet for å stoppe fermenteringen
(trodde jeg)
og når den ble åpnet så fikk vi en utrolig vakker rosa fontene,
snakk om rosa Champagne,
så mye var det igjen i flasken:



Utrolig gøy at fermenteringen gikk så bra,
men skikkelig kjedelig å miste så mye av noe så godt ;-)
...altså drikkes ganske raskt eller slipp ut gass ofte...


Prøv da vel ;-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

17 kommentarer:

  1. Aiaiai! Namnamnam :)
    Så deilig det der så ut! Morsomt med så mye futt, selv om det kanskje ble litt meget futt.
    Jeg må la ripsen modne en uke til ser jeg, og så blir det ripslemonade her i gården også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint du blogget fermentert saft ;-)

      Kjempegodt du måååå bare prøve ....

      Slett
  2. Hei
    Jeg har fulgt oppskriftene dine og lurer nå på hvor lenge du har de stående i romtemperatur
    og når du da setter de i kjøleskapet - når er de drikkeklare?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Tiden jeg lar de stå i rotemperatur, varierer ettersom hvor lite søtsmak jeg vil ha og romtemperatur, gjennomsnittelig 2 dager, smak og sett i kjøleskapet når du er fornøyd med smaken (drikkeklar). Den kan forøvrig oppbevares mye lenger, men blir da syrlig. Det er viktig å slippe ut kullsyre etter de første dagene (dannes etter 2-3 dager) selv etter at den står i kjøleskapet. Kan oppbevares ganske lenge hvis det ikke kommer luft til. Lykke til mvh Hege

      Slett
  3. Takk for hyggelig svar.
    Får prøve meg fram - er helt nybegynner når det gjelder fermentering, men har nå saftet mange typer bær og vekster vi har i hagen og satt det til fermentering - hylleblomst, rabarbra, rips, solbær. Venter på at plommer og stikkelsbær skal bli klare. Veldig gøy dette.
    Forst batch ble veldig gode, spesielt hylleblomstdrikken.
    Kan det komme alkohol i dette om det står en stund i kjøleskapet - har store mengder så det blir jo ikke drukket med en gang, selv om barna er ivrige etter hjemmelaget :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og fint at melkesyregjæringskunsten sprer seg :-)

      ...prøve seg frem er det beste da levende kulturer kan variere likeledes vår smak og behag og bruk av de forskjellige produktene.

      Frukt utvikler mer alkohol da de inneholder mye sukker, mens grønnsaker har jeg ikke merket noen alkoholsmak på, uansett er det snakk om små mengder og normalt vil vel ikke barna like smaken. I kjøleskapet vil utviklingen være veldig langsom...
      Det er det beste svaret jeg kan gi her og nå, håper det hjelper :-)

      Slett
  4. Takk for at du tok deg tid til å svare :)

    SvarSlett
  5. hei, går det egentlig an å fermentere KOKT saft? jeg trodde det må være rått? jeg har tenkt å fermentere rødkløver og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det? noen tipps? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det aller beste er selvfølgelig å fermentere rå saft, men fermentert ble det, nå lever vel bakteriene på det sukkeret du tilsetter etter koking.
      Rødkløver må fermenteres i lake for å få nok saft.

      lykke til :-)

      Slett
  6. hei Hege, med lake mener du sikkert sukkerlake? hvordan går jeg frem, har ikke saftkoker. jeg har nå en bolle rensket rødkløver: koke det hele i 5 min i vann, så i blenderen, sile av og så tilsette sukkerlake? la stå i 3 dager? hva mener du?

    SvarSlett
  7. og hva med å finhakke rødkløveren og tilføye til ferdig kombucha?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Jeg trodde du mente hvordan melkesyregjære kløver, og da mete jeg saltlake... Men hvis du vil lage saft av kløver så har jeg aldri prøvd, men jeg har oppskrift på svarthyllsaft her: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/05/blomstersaft-svarthyll.html deretter kan du gjøre likt som med ripssaft, håper det hjelper :-)

      Slett
    2. Du kan selvfølgelig koke te til kombucha og tilsette kløver, men ikke la de være i kombuchen, eller etter at kombucha er ferdig kan du etterfermentere med kløver, men tviler på at det gir noe smak... Hvet ikke rett og slett :-)

      Slett
    3. Hei Hege og takk for svar. Fermentert rødkløver inneholder planteøstrogen som hjelper mot benskjørhet. Jeg ønsker derfor å spise eller drikke fermentiert rødkløver. Tror du at den blir fermentert etter noen dager i Kombucha som annengangs fermentering?

      Slett
    4. Hei :-) Interesant, men da må du fermentere den, holder ikke med ett par dager i kombucha'n I dette innlegget kan du lese om fermenteringen: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/01/melkesyre-konservering.html

      Lykke til :-)

      Slett
    5. tusen takk for svar, Hege, og for linken. Jeg skal prøve meg med fermentering med salt, akkurat som med surkål. Finhakke og kna det godt og se om det danner seg væske. Hvis ikke så vil jeg tilsette myse og/eller saltlake. Hvordan kan jeg redde den som ligger i kombucha?

      Slett

  8. Lurt :-)
    Jeg vile tatt ut den i kombuchan, skylt den og hatt oppi med resten. Kombucha har en annen bakteriekultur men er ikke farlig, mulig du får en scoby på toppen men da vet du hvorfor ;-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)