6. des. 2012

Hjemmelaget Bacon

Bacon er noe vi alle er veldig glad i og som vi bruker ganske mye i matlagingen her i huset, til tross for at det er fett og salt og ikke det sunneste på lista... ...det er bare det at det er så godt ! 
Bacon er også veldig anvendlig og selv små mengder kan snu en kjedelig rett (les fiske- ) eller suppe til å bli kjempegod og alle kaster seg over middagen. 


2-3 ganger i året er det, her nede, salg på griseslakt, hel, halv eller i store biter, jeg kaster meg da over hele ribbesider og kotelettkammer ;-)

Denne gangen ble det to ribbesider med hjem, ribba ble sikret, for det selges ikke her til jul ;-) , da skal man ha en fin viltstek eller hel gås ;-)


Tørrsalting og lakesalting, tørrsalting har jeg prøvd flere ganger og har blitt vellykket, men lakesalting skal nå prøves.

 Før kjøttet kan saltes gjør man det rent, vasker og tørker. Hvis man ønsker det kan man strø på ett lag med malt pepper, timian etc.


Tørrsalting.
Tørrsalting er lettest, fyll ett passende kar med salt legg baconet ned og hell salt over, du kan godt legge flere lag. Det er viktig at alle sider dekkes med salt.


Jeg lar bacon ligge i 24-48 timer for at det ikke skal bli for salt, men det kan ligge opptil 4 døgn.
Deretter kan det henges til speking eller skjæres opp og fryses ned. 


 Det kan være lurt og prøvesteke en bit for å sjekke saltnivået. Merk pakkene du fryser ned med hvor vidt det bør vannes ut før bruk ;-)



Lakesalting.

Lakesalting er litt mer jobb og forberede, men kjøttet blir jevnere saltet på denne måten og tar lettere til seg saltet, anbefalt til f.eks. skinke.
Mål opp vann og rør ut 350 gram salt per liter vann, la det gjærne stå over natten, så løser det seg opp av seg selv. En liter vann kan bare inneholde 26 prosent salt, har du i mer vil ikke alt saltet løse seg opp. Vannet skal være kaldt når du legger i kjøttet. La det ligge i laken i kjøleskap, eller ett rom med maksimum 8 varmegrader. Hvis det fryser tar ikke kjøttet til seg salt. Jeg lot kjøttet ligge i 48 timer. Det kan også her ligge opptil 48 timer.


Kjøttet tas opp av laken og får dryppe seg tørt. fryses ned eller spekes. 
Jeg har hengt min lakesaltet baconside til speking.











Jeg fant ett veldig flott innlegg på lakesalting her på nettet, men klarer ikke å finne det igjen, ville gjerne lenket til innlegget og lest det flere ganger, så hvis noen tror de kjenner seg igjen,
ikke nøl med å legge igjen en kommentar...
Forøvrig har jeg en bok av Helge Hagen som heter:  Røyk og rak, tørk og grav.
Anbefales på det varmeste til de som vil prøve litt seriøst i de retningene.



Du finner artikler om kverning av kjøtt, julepølse og mange flere rundt dette temaet her på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Wow, så mye spennende og fristende du har på bloggen din :-) Jeg har reist en del til Paris/Frankrike ifm jobben, og har blitt ganske så frankofil av det kan du si... Kanskje jeg må teste ut noe av det du har laget - fransk løksuppe har jeg leeeenge hatt lyst til å prøve meg på! Ha en superfin dag :-) Hilsen Mona

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha :)

    Det er ikke vanskelig å bli frankofil ;-)

    Anbefaler løksuppa på det varmeste, vær tolmodig med stekinga av løken... og lykke til :-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)