9. des. 2012

Hjemmelaget Sylte litt enklere...

Sylte det er Julemat det, et must for å komme i julestemning ;-) 


Ikke noe av den helt norske julmaten finnes her i Frankrike, og det blir veldig klart at tradisjoner har grodd seg fast når de ikke er lett tilgjengelig, så heldigvis er  jeg veldig glad i å lage ting fra bunnen av ;-) dog må sies at det selges veldig god 'terrine' laget på svinehodet, ganske likt men krydder og utseende blir forskjellig...

Så da er det bare å sette i gang, takk til butikkene som selger hel gris og store hele stykker ...

Til sylte bruker jeg ribbesiden,
siden jeg ikke har turt å begi meg utpå hodekoking...
(og heller ikke fått kjøpt hodet)







Til en stor sylte trenger du:

1 ribbe
4 gram agar-agar eller gelatin pulver
2 ts pepper
2 ts nellik
2 ts allehånde
2 ss salt





Som ett lite forsøk bestemte jeg meg for å rulle sylta i svoren, (det viste seg å være en god ide ;-) )
jeg skjærte den hel av siden, kokte den opp og det var lurt for det var utrolig hvor mye den krympet...

Legg den flatt  med svoren ned, på ett rent kjøkkenhåndkle.
Bland krydderet med gelatinpulver. 
Legg på lag med rått kjøtt og krydder 





... lag på lag og så skal det surres tett sammen og sys inn i ett klede, 


...mormora i huset elsker og sy så det passet fint for her var det nyttig å ha flere hender...







Deretter skal den trekke  i godt over 2 timer:
Ha sylta i en kjele og dekk med vann, kok opp og la den så trekke i minst to timer  ... litt vanskelig å få lav nok temperatur på gassovn, bruk vanlig kokeplate... Eller vannbad i ovn på 120 grader (kok opp først)...

Videre må den stå kaldt med press på i 1-2 døgn, og hvis dere klarer å vente med å spise den så må den gjærne legges i saltlake (60 gram salt/liter vann) i opptil 8 dager..







.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.


5 kommentarer:

  1. Her på Kypros er det heller ikke noe norsk julemat å få tak i, så har lært å lage det meste selv :)
    Sylte har eg laga i mange år, gubben elsker det, men er temmelig utålmodig de dagene den tar i salt-lake :)
    Skal teste din oppskrift i år, da den er litt annerledes med gelatin-pulver og allehånde.
    Kjempefin blog med mye godt, og mange gode tips :)
    God jul fra solfylte Kypros :)
    Karen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar :-)

      Lykke til med sylta og God Jul til deg også fra det litt mindre solfylte Frankrike :-)

      Slett
  2. Takk for mange gode oppskrifter og tips. I Spania fikk jeg bestilt grisehode til jul et år, og lagde fin sylte.(for første gang i mitt liv)men er man langt hjemmefra så står man på litt ekstra. Nå skal jeg steke and for første gang. God Jul til Deg og Dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og tusen takk, langt hjemmefra, men norsk jul må det være ;-)
      God Jul til deg !

      mvh Hege

      Slett
  3. WOWWWWWWWW, jeg har grundig lest de fleste av vurderingene før du bestilte denne urter av DR.OSAGIE, dens forkjemte nær 99% suksessrate ba meg om å prøve. Jeg gikk videre og bestilte og mottok dette produktet. Jeg begynte straks å ta disse urte medisiner på samme dag, jeg skulle bare begynne min periode rundt denne tiden og trodde det ville være perfekt som jeg ville eggløsning noen uker senere. Basert på vurderinger og vitnesbyrd om DR.OSAGIE som jeg har lest, ble de fleste av kvinnene gravid i sin første måned i forsøk. Jeg skjønte hva i helvete .... det kunne ikke skade. Jeg hadde 2 miscarriages nesten 3 år siden i løpet av en 5 måneders periode, og jeg har forsøkt å tro meg for de siste 3 årene, men ingenting skjedde. Jeg er 38 btw og alder gjør det ikke enklere. Likevel, etter å ha tatt disse urte medisiner i bare 1 måned, ser jeg tålmodig på kalenderen som teller dagene for min neste periode å komme og til min overraskelse .... INGEN PERIODE. Jeg forlot jobben min om morgenen og tok en tur til nærmeste apotek, kjøpte en graviditetstest på dagen for min forventede periode og så 2 flotte linjer. JA!!!!!! Jeg er gravid. Jeg kunne ikke være mer ekstatisk, jeg har ikke engang ringt til mannen min ennå, måtte skrive denne anmeldelsen og la alle andre prøve å tenke kvinner vite at disse urterene virker. For et fantastisk produkt og for prisen er det absolutt verdt det. SUPER HAPPY, takk DR.OSAGIE fruktbarhet hjemme, men mest av alt ALLE PRIS TIL GUD !!!!! Du kan kontakte DR.OSAGIE via e-post eller via hans personlige linje (DROSAGIE99@GMAIL.COM +2349070977669)
    Takk skal du ha.......

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)