4. nov. 2012

Kvern Kjøttdeigen selv

Det kan være lurt å kverne sin egen kjøttdeig,
ihvertfall hvis man er heldig å få vilt inn på kjøkkenbenken,
eller kan kjøpe hele / halve dyr, kjøpe kjøtt på tilbud,

 eller rett og slett liker og vite hva som er kjøttdeigen.


Her er det gjerne viltkjøtt og svinekjøtt.

Kjøttdeig er veldig anvendlig når man skal lage raske middager,
 foruten kjøttsauser, kjøttkaker etc.

Det er også halve veien til hjemmelagde pølser, julepølser og medisterfarse -deig, 
artikkel om det finner du her.

Og her en artikkel til om å lage grove pølser, samt lyse og pølser med lever.

Til små mengder kan du bruke en kjøkkenmaskin med kniv,
 men for litt større porsjoner er det lurt med en kjøttkvern,
 eller som jeg en kvern som monterer på min trofaste kenwood...
 ...jeg er ikke sponset hihi...







Kjøttet som skal brukes skjæres i biter, terninger eller lange stykker,
biter med fett deles i mindre stykker.
Stykker med mye fett er vanskelig og kverne, slintrer 'umulig' og bør unngås.
Jeg salter kjøttet i ett døgn før jeg kverner det,
da blir fettet mye hardere og lettere å kverne.
Ett annet alternativ er å fryse fettet før kverning, i små biter.
Alt fettet som skal brukes må være av den harde typen (du vil lett se forskjellen).
Legg fettbitene på ett brett og sett i fryseren, fettet blir da lettere å kverne.


Når kjøttkverna er montert og klar,
sett på motoren litt over middels fart,
du kan justere litt etterhvert som du ser om den jobber hardt eller det glir greit igjennom.
Eventuelt så skjærer du kjøttet i mindre biter.

Stapp kjøttet inn i den ene enden og kjøttdeig kommer ut i den andre ;-)
Så enkelt er det.



 Med lyst svinekjøtt og fett blir det slik:





Når alt kjøttet er kvernet kan det være lurt og kjøre noen skiver med loff/brød igjennom kverna,
da blir den nesten helt ren ;-)


 Jeg fryser ned kjøttdeigen i pakker på 500 gram,
bor man alene kan man lage mindre porsjoner og er man maaange større poser.


Hvis du vil lage farsedeig / medisterdeig så bruker du ca 1/3 fett og 2/3 kjøtt,
 det lyseste kjøttet. når kjøttet er kvernet,
bytter du ut kjøttkverna med k-elementet / grind og blander kjøttet med denne,
spe med potetmel, egg og melk og ønsket krydder.
 Se link høyere opp.


 Hvis du vil beholde kjøttdeigen grov bruker du eltekrok til å blande inn krydder etc.

 Pølselaging begynner med å kverne kjøtt,
 deretter skifter man ut kniven i kverna med en pølsestapper.
Gjør klar tarmene, trer de på og stapper i vei, full forklaring i linken høyere opp.


Oppskrift og fremgangsmåte på å lage grove kjøttpølser,
 fine pølser, spekepølser etc finner du HER

Lykke til !



Legg gjerne igjen en kommentar og eventuelt link til bloggen din hvis du har noen ideer å føye til vedrørende kverning av kjøttet, laging av pølser eller en god oppskrift med kjøttdeig ;-)

...og selvfølgelig hvis du synes dette innlegget mangler noen detaljer, 
så skal jeg svare og oppdatere med en gang :-)


En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)


13 kommentarer:

  1. kverne kjøttdeigen selv har jeg ennå ikke prøvd ut...men har samme kjøttkverna som deg,så får vel få ut fingern...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege !

      Ja det burde du ! Kjempemye gøy å lage ;-)

      Anbefaler og kverne litt større mengder av gangen og fryse ned, da det er litt kjedelig å dra frem kverna, vaske og pakke sammen for en 1/2 kilo ;-)

      Lykke til :-)

      Slett
  2. Veldig bra artikkel :-)

    SvarSlett
  3. Jeg bor i Sverige , så her er det ikke mulig å få tak i medisterkaker... Så vil jeg ha det.... Må jeg lage sjøl.... Tror jeg fixer det etter å ha lest her!? Kan jo ikke gå inn i jula uten medisterkaker ved siden av ribba... :-)

    SvarSlett
  4. Hvilket kjøtt pleier du å bruke? Kjøper du fett utenom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Jeg bruker mest villsvin siden det kommer gratis inn på benken, men kjøper også svinekjøtt og oksekjøtt. Jeg velger fte fete stykker med kjøtt og legger ikke til annet fett, når jeg skal bruke den til kjøttkaker, burgere etc.

      Til medisterfarse, patéer og spekepølser trengs det mer fett og jeg legger til hvis bitene ikke er fete nok.

      Det er fullt mulig å kverne lam, kalkun, kylling etc., men hvis jeg lager noe med f.eks. kalkun er det små porsjoner og jeg hakker det da i en kjøkkenmaskin med kniv. Fisk tar jeg også i kjøkkenmaskin med kniv da det er løst kjøtt.

      Lykke til :-)
      mvh Hege

      Slett
  5. Snu kniven i kvernen riktig vei slik at eggen ligger an mot hullplaten,så går alt så mye bedre. Fettet også.

    SvarSlett
  6. Snu kniven i kvernen riktig vei slik at eggen ligger an mot hullplaten,så går alt så mye bedre. Fettet også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)

      Har kniven inn mot hullplaten, på den jeg har sitter det ikke ordentlig hvis kniven ikke sitter riktig vei... Fettet går som regel greit særlig det harde fettet men på villsvin er det mye mykt fett som kan lage litt trøbbel. ellers er det mest hinner og sener som eventuelt setter seg fast hvis bitene er store.... :-)

      Slett
  7. jeg har en villrein hengende som jeg skal lage en del kjøttdeig av.
    Noen sier at fettet på vilt ikke er godt og blir harkt med tida. Bør jeg kjøpe inn grisefett for å lage kjøttdeig? hvor mange prosent andel fett i kjøttdeigen din ?
    Hilsen nybegynner med kenwood

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker helst det fettet som er med kjøttet og har ikke hatt problemer med at det blir harskt da jeg fryser ned, men mange bruker svinefett til alt. Jeg bruker ikke noen bestemt prosentdel fett til kjøttdeig, kommer ann på kjøttet.

      Lykke til med kenwood'n :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)