24. nov. 2012

Knekkebrød : Glutenfritt og knasende sunt

Knekkebrød uten gluten





Hjemmelaget Knekkebrød


Ingredienser:
4 ss psyllium frø  eller 2 ss malt psyllium / husk.
2 dl solsikkefrø
1 dl gresskarfrø
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl havregryn
1 dl hvetekli
5 dl vann
litt salt

Denne gangen knuste jeg 4 ss psyllium frø (bruk gjærne 2 ss malte) i kaffekverna, deretter knuste jeg 1 dl linfrø (de må faktisk knuses for at vi kan dra nytte av de gode oljene inni frøet), til slutt -siden jeg var så godt i gang- knuste jeg sesamfrøene, og jeg synes de ligner på linfrø så kanskje de er bedre knust også (?). Videre hadde jeg 2 dl solsikkefrø, 1 dl gresskarkjerner, 1 dl hvetekli og 1 dl havregryn i bollen.
Litt salt og 5 dl vann.



 Lot det stå i 10 min og røren var perfekt til å smøres tynt utover to stekebrett kledd med bakepapir.


 Ovnen på 140 grader (varmluft) og etter 30 min tok jeg de ut og rutet opp i passe biter)hvis du bruker silikonpapir så ikke bruk kniv! , byttet om plasseringen i ovnen og 30 min til :-)

Noe så godt !
Anbefaler alle som enda ikke har prøvd hjemmelaget knekkebrød og sette i gang det er bare kjempegodt!


Trenger ikke pålegg på ;-) , men er godt med alle typer ost, syltetøy etc.

Min favorittfrokost :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)