25. nov. 2012

Enkel Oreo Iskake eller rett og slett Oreo Is

Får bare innrømme først som sist at det egentlig skulle bli en vanlig oreo ostekake, men tror det var liten tolmodighet som for atter en gang forandret en tilsynelatende grei oppskrift til noe annet, men heldigvis ble det veldig godt, og ungdommen lurer veldig på hvor jeg har gjordt av restene ;-)

Det var på denne siden, Anne Karin's Mat og Vin blogg, jeg fant en oppskrift på en oreokake, noe jeg har sett etter en stund.

Anbefaler alle å ta en kikk da kaken ser virkelig helt nydelig ut og at mitt problem, helt sikkert var mangelen på gelatin og jeg ikke hadde sjokolademousse :(

Med litt mangel på ingredienser ble min utgave uten sjokolademousse og kaken ble aldri helt stiv, defor kommer her oppskriften på en:

Oreo Iskake

 


10 oreokjeks ca 600 gram.
60 gram smeltet smør

1 dl sukker
1 ts vaniljesukker
200 gram kremost
2,5 dl yoghurt naturell
300 gram frosne bringbær

1 dl kokende vann
1 pk bringbærgele

Bland kjeks og smeltet smør i en kjøkkenmaskin...


...bre resultatet utover i en 24 cm kakeform.


Bland gelepakken med kokende vann.
Bland resten av ingrediensene i en kjøkkenmaskin...


...tilsett deretter geleblandingen.
Hell blandingen over kjeksblandingen.

Sett det hele i fryseren i ca 2 timer, rør rundt ett par ganger den første timen.

Før servering kan du pynte med noen oreokjeks og friske bringbær :)

Bon Appétit !

Det aller beste med denne fantastiske misslykkede kaken var restene, de skrapte jeg ned i en plastboks, hadde jo begynt å smelte litt så det blandet seg veldig greit, inn i fryseren og dagen etter hadde vi en kjempegod Oreo Iskrem til dessert ;-)



Hvis du har en idiotsikker oreo-kjeks oppskrift du gjerne vil dele, så nøl ikke med å legge igjen en link, så kanskj barna mine en dag får smake en ekte Oreo Kake ;-)

Jeg skal selvfølgelig prøve Anne Karin's oppskrift en dag jeg har de rette ingrediensene i hus ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)