2. nov. 2012

Snickerskake eller Snickers Konfekt

Ser at jeg ikke er alene om å falle for snickerskaken til:
 http://www.charls.no/2011/10/07/salt-sott-seigt-sprott/  
Det er over ett år siden den kom på bloggen til charls og siden har det ikke manglet på varianter.

Etter å ha laget den flere ganger har jeg kommet til at det passer bedre og kalle den Konfekt ;-)


En skikkelig kaloribombe men med nøtter så hjelper det jo litt på den sunne siden, dessuten trenger man ikke store biten for å få en herlig smaksopplevlse, hvor det ikke er mengden men smaken som teller...

Siden det er søndag og fare for stor familielunsj : på ekte fransk vis!
Så passer det godt å lage en stor god kake, for det gjør ingen andre,
og hvis det ikke er noe lunsj så har vi deilig kake resten av uken !!!
Jeg har som vanlig ikke alle ingridienser i orginaloppskriften og de blir derfor personalisert litt ;-)
F.eks. peanøttsmør eksisterer ikke i midt kjøkken, ihvertfall ikke kjøpt.
... men vi har bæreposer med valnøtter og da er det jo bare å begynne å knekke...
Peanuts det har vi :) og siden jeg ville ha dobbelporsjon ble det slik:
12 dl 'petales de ble' (sjokolade 'cornflakes'), 4,5 dl peanøtter, nøttesmør laget av: 250g valnøtter og 250 g peanøtter(i robot i 20 min)
blandes i kenwood, element K, to runder (lat)

3 dl sukker kokes opp med 2 dl fløte og kokes til en tykk gylden masse...


...ha i 3 dl sirup, fortsett kokinga, ha i 120g smør i biter, fortsett kokinga (turte ikke å ha i salt da peanøttene er saltet).



Blandingen skal bli relativt tjukk og seig, karamelblandingen helles opp i kenwooden med  k-elementet,
kjør 3-4 runder og blandingen kan helles i langpanne med bakepapir !! 
La avkjøles helt på ett kjølig sted.

Smelt hver for seg 200 g hvit sjokolade og 200 g mørk sjokolade...

 ...og hell det over hver sin halvside eller lag mønster.

Som dere ser på bildet, kan det gjøres mye mer kunstnerisk og perfekt,
noe som jeg ikke hadde hverken tid eller publikum til, men jeg synes blomstene ble lekre :)


Snickers konfekt

Du må gjerne lage små konfektbiter, ved å helle massen i silikonformer,
 fryse disse og så dyppe de i sjokolade, fantastisk god Julegaveide !


Snicker Muffins eller cupcakes


Bilder med sjokolade når jeg er blitt flinkere, ett prosjekt for tolmodige sjeler ;-)


Sist men ikke minst er de flotte å lage i muffinsformer, gjerne små konfektstørrelse, her ett bilde i vanlig størrelse, men det kan bli mye for en person på en gang...

Kaken holder seg veldig bra i kjøleskapet i ukesvis ;-)

Har du noen gode konfektoppskrifter eller hjemmelagede julegaveider så legg gjerne igjen en kommentar med link til bloggen din , Ha en fin helg :)




2 kommentarer:

  1. Hei! Går det ann å bruka 500 g ferdigkjøpt peanøttsmør i staden for 250g valnøtt + 250g peanøtt?

    SvarSlett
  2. Hei,

    Klart det, bare at jeg aldri har peanøttsmør ;-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)