22. nov. 2012

Innbakt Laks med Grønnsaksmos, raskt og enkelt

Så godt når ungene ville ha mer.... også er laksen fra Norge det hjelper jo også!

Trikset ble å hjemme den i paideig! 
Det så fort at vi ikke fikk tid til å ta bilder under tillaginga men resultatet:



Rull ut deigen hvis den er kjøpt ferdig, eller kjevle ut hvis den er hjemmelagd, for at den ikke skal bli 'blaut' har jeg litt semulegryn i midten, i går ble det riskorn det virket også men de var fortsatt litt harde når fisken var ferdig...
Ellers hadde jeg på rosmarin, salt pepper og det holdt i massevis men det er jo fullt lov å legge til løk, sitron, mer krydder you name it... men her i frankrike er det litt viktig og ikke 'ødelegge' smakene og blande vi for mye ingredienser så bli jo fort fisken borte...
Jeg hadde også litt smør under laksen, ellers var den så fet at den ikke trengte noe oppå!

Pakk igjen og inn i ovnen på 200 g i ca 15-20 min.. Laksen må gjerne være 'au point', dvs bare nesten igjennomstekt.


Ved siden av lagde jeg mos av: gresskar, potet og squash. Skjær alt i små biter og kok i så lite vann som mulig, i ca 10 minutter, deretter har man i smør, eventuelt litt melk/fløte hvis kokevannet ikke er nok, muskatnøtt, salt og pepper og rører rundt.. 



Det er ikke så farlig om alt er fin most det er bare godt med litt biter, ellers er det jo bare å ta frem moser/mikser.. men da blir det mer oppvask og mer sløsing....


Bon Appétit !




2 kommentarer:

  1. Jeg misunner deg den ferdige paideigen. Bama har en greie gående nå med en samling oppskrifter for å fremme grønnsakspisingen hos barna. Det gjelder jo så absolutt for fisk også.

    SvarSlett
  2. Kjempeenkelt med ferdig paideig og her er den jo utrolig rimelig, skal alikevel lage den selv snart og da kommer det en enkel oppskrift ;-) Er jo litt for hjemmelaget, men tror ikke det er rimeligere enn den kjøpte i dette tilfellet.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)