7. nov. 2012

Parasollsopp og steinsopp

Det er fortsatt litt tørt og varmt her i syd og det er vanskelig å finne sopp, men her om dagen kom jeg over en ihvertfall og etter å ha sjekket soppbøker og internett, var det en glede og se at den her er trestjerners og ikke giftig: men må ikke spise de små/unge som er under 10 cm og blir rosa i kjøttet når man brekker av en bit...

Det ble enda mere sopp da jegeren kom hjem med en bærepose full av steinsopp :) ...litt av en jakt ;-)


Og i hagen etter siste regnfall vokser det ekte champignon, hvet ikke om de har ett annet navn på norsk ...


Nå har jeg ikke en masse oppskrifter med sopp å komme med, for den aller beste soppretten for meg er den helt enkle, stekt i smør med salt/pepper/persille, og hvis man ikke bryr seg om kaloriene (kan jo ikke det hele tiden ;-) ) så må det en  god slump ekte fløte på... nam nam...




Her er en fransk måte og tilberede steinsopp på:
Etter å ha renset soppen, med kniv og/eller børste ikke vann, så deles den i to. Skjær ett rutemønster i foten/kjøttet som du gjør med andefettet på en magret...



Dette for at den tykke delen skal steke like fort som den tynne. Deretter brunes de i olje på hver side (salt/pepper) og de er ferdig til å serveres ved siden av en biff f.eks.



Her til lunsj hos oss:

Videre brukte jeg steinsopp i Daube, oppskriften komme snart :)

Til lunsj skal jeg lage omelett med champignon fra hagen :)




Noe av soppen er forvellet og fryst ned for senere bruk, men mesteparten forsvant i munnen og magen min mens den ble stekt ... uups...


Voila...


Det norske navnet parasollsopp er jo ganske så treffende :)



Her finner du en norsk omtale av parasollsopp.


Her finner du hva wikipedia sier om steinsopp.












Har du noen gode sopp-oppskrifter så ikke nøl med å legge igjen en link i kommentarfeltet ;-)





2 kommentarer:

  1. Så fristende ut, fik lyst på sopp. Kjente lysten på viltgryte komme, med tykke gode sopper oppi så man smaker den godt. Men den enkle varianten du never, er jo på mange måter den beste måten å spise sopp på. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare vent noen dager så kommer oppskrift på en deilig fransk gryte: Daube hvor jeg brukte steinsoppene.
      :)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)