15. sep. 2013

Hjemmelaget Lungemos

 

 

Kom dere opp av sofaen og lag egen Lungemos :-)

Gammel og god rett som er i ferd med å gå i  glemmeboken...





Det er heller ikke lett å finne noen oppskrift på lungemos på nettet, 
noen ord på tradisjonsmat og like mange ord i min gamle Schønberg Erkens bok, 
men ingen mål og ikke helt nøyaktig fremgangsmåte...



... på mitt vanlige hvis greide jeg å snekre sammen en oppskrift,
og heretter vil jeg ha med lungene inn på kjøkkenbenken i jaktsesongen ;-)

Det mest vanlige er å bruke griselunger med kjøtt osv fra svineslakt,
men jeg har tidligere laget et på kje og denne gangen ble det rådyr.
Kanskje det snart blir en på villsvin ;-)

Lungemos


Til to middager for 4 personer:

600 g kokt kjøtt (lunge, hjerte og kjøtt)
500 g kokekraft
(30 gram smør)
1 løk
1/2 ts ingefær
1 ts allehånde
1/2 ts pepper
1 ts salt

Første stepp er å få tak i lunger, hjerte og kjøtt fra ett dyr.
Noen steder står det også lever i oppskriften,
men siden jeg ville lage lungemos og ikke leverpate, så gikk leveren i fryseren denne gangen.





Deretter skal dette kokes som når du koker kraft,
jeg brukte nesten like deler kjøtt-lunger-hjerte (litt mindre i volum),
og hadde på kaldt vann til det nesten dekket,
litt timian og laurbærblad i kokevannet.


 
Ikke nøl med å ha i de tradisjonelle løk, 
gulrot og selleri,
det skal kokes som kraft.

Kok opp og skum av.
La småkoke 1-2-3 timer,
 ettersom hvor stor porsjon du lager.





 


Kjøttet skal løsne fra bena.






Hell av kraften (tas vare på) og la kjøttet avkjøle seg.
Ta vekk ben osv. og vei opp kjøttet.

Jeg fikk 600 gram kjøtt,
males på kvern eller som i mitt tilfelle kjørt i kjøkkenmaskinen med kniv.






Tilsett løk som du har hakket opp eller hakk det med i kjøkkenmaskinen.
Tilsett krydder, bland godt.


 
Kokes opp med kraften.
Jeg måtte bruke ca 4,5 dl kraft for å kunne koke opp blandingen.
den eneste opplysningen jeg fant her var 1/2 mengde kraft iforhold til kjøttet, 
men det ble for tørt i mitt tilfelle.
Prøv deg frem og spe til det er mulig å koke opp blandingen uten at det er tørt.
Tilsett smør hvis kraften ikke er fet.




Kokes opp og kokes i 5 minutter for at krydder og løk - aromaene blir godt fordelt.

Has i former og settes kaldt,
oppbevares opptil 6 dager i kjøleskap.

Har du blandingen rett i glass kan du godt hermetisere glassene,
 så har du lungemos utover høsten og vinteren ;-)
Se HER hvordan du hermetiserer.







Du har nå en patelignende lungemos.

Et lite apropo hvis du bruker viltkjøtt og ikke svin,
hvis mulig ta med ett kalvebein for å få mer gelekonsistens.
Eller tilsett litt agar-agar utrørt i litt vann.
Dette for å få en litt fastere paté,
min er ganske løs.

Lungemos spises kald i skiver, 

eller kan stekes lett til middag (oppskrift kommer).




...pålegg-lunsj-forrett-aperitif-middag...
...dessert? nei....

Flott gammel mat som vi burde være stolte av,
 på samme måte som franskmennene er av blodpølsa, Boudin Noir...



Når vi slakter ett dyr til mat bør vi spise det opp,

 ikke la halvparten gå til spille ;-)




12 kommentarer:

  1. Så mye spennende mat du lager!
    Hvis jeg får tak i lunger/hjerte etc til jaktsesongen nå så skal jeg jaggu prøve meg på dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen Takk :-)

      Lykke til i jakten på lunger ;-)

      Slett
  2. Jeg slaktet noen økologiske anguskalver denne uka, og ba om å få innmaten i retur. Der var det masse lunger! Jeg kokte en diger kjele med hjerter, lunger og noen kjøttbiter som lå sammen med innmaten. Jeg vet ikke hva dette kjøttet var, men det så ut som noen muskler som hadde forbindelse med lungene. Etter koking malte jeg alt på kjøttkverna, og fulgte oppskrifta di. Det var så godt at jeg koset meg med å skrape kjelen med ei skje til slutt! Tusen takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjempegøy å høre, tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere :-)

      De kjøttbitene ved siden av var mest sannsynlig nyrene...

      Ha en flott helg :-)

      Slett
  3. Så fint med oppskrift! Men, for oss som ikke har egen gård med dyr; hvordan få tak i lunger og hjerter av storfe/lam?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelig kommentar :-)

      I Norge er man nødt til å spørre etter innmat i en slaktebutikk, det beste er vel på mindre hjemmeslakterier.

      Slett
    2. Jeg hentet okse tunge på Meny etter jeg spurte om det i kjøtt disken. 2 dager etter gikk jeg ned å hentet det jeg hadde bestilt

      Slett
    3. Veldig fin artikkel. Har skutt en hjort og tenkte å lage lungemos. Er enig med å benytte dyret. Takk for hjelpa:)

      Slett
  4. Heisann

    Dette er jo et litt eldre innlegg, men fant det først nå. Har fått tak i noe svinelunger som koker nå og knoker som er kokt allerede.
    Kjempespent på resultatet.
    Jeg bor i Thailand så det er ikke lett å få tak i Lungemos :)

    Flott blogg du har med mange supre oppskrifter

    SvarSlett
  5. Har et spørsmål,skal gulrot og sellerirot males med kjøtte,eller er det bare for og få en god kraft?☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Kun til krafta, men det gjør ingen tig hvis du tar det med :)

      Lykke til!

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)