21. sep. 2013

Tomatsaus

Lag egen saus til pizza, spagetti, fisk osv.
Det er enkelt og sunt !



Med utgangspunkt i tomatsausen min til Makrell i Tomat,
oppskrifter funnet på nettet og blodtypedietten AB, ble dette resultatet:

Tomatsaus  nummer 3


7 dl ren tomatsaus
1 dl sitronsaft
2 stilker stangselleri
3 gulrøtter
3 løk
5 hvitløksbåter
basilikum-pesto
1 ts salt
1 ts pepper
2 ss agavesirup 
Olivenolje til steking

Vask og del opp selleri, gulrot, løk, hvitløk, basilikum
 og kjør i kjøkkenmaskin med kniv til småbiter, ikke puré.

 


Varm olivenolje i en høy stekepanne/kjele.
Stek grønnsaksblandingen til løken er blank og alt begynner å få litt farge.
Ha i resten av ingrediensene.




--Hvis du har egne ferske tomater kan du bruke disse,
du trenger 2 kg tomater,
mos de i foodprossesoren  og tilsett,
blandingen må nå kokes inn en del uten lokk--

--Ønsker du en sterkere tomatsaus kan du ha i 2-3 ss med tomatpure.--

Kok opp og la stå å putre i 30-45 minutter med lokk, eller lenger...
Ha i litt vann hvis blandingen blir for tynn.




Nå har du en tomatsaus som du kan bruke til det meste.
Spagettisaus, kjøttboller, fiskeboller, fisk, koteletter...



Ønsker du å lage en stor porsjon å hermetisere,
 kan du lese HER hvordan du gjør det...

På nettet finnes det 1000 vis av forskjellige oppskrifter,
så man trenger ikke finne på noe nytt ;-)

Når jeg leter på nettet ser jeg på mange forskjellige sider,
ofte fra forskjellige land, siden tradisjonene varierer litt fra land til land...

Jeg noterer meg hvilke ingredienser som går igjen,
 vurderer hva jeg synes er en god blanding,
til slutt hva jeg har på lager :-)

Denne gangen kom jeg innom mange oppskrifter med gulrot og selleri.

Det passet utmerket siden jeg prøver noen uker med blodtypedietten,
 og nettopp selleri er veldig bra for min...
Gulrøtter hadde jeg også kjøpt...

Løk bør spises hver dag, gjerne flere om dagen så den er en selvfølge.


Bon Week-end :-)

2 kommentarer:

  1. hvor finner jeg oppskriften til tomatsaus til makrell i tomat da? Kunne tenkt meg å prøve denne oppskrifta, er veldig glad i tomatsauser :)

    Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Tomatsausen til makrell i tomat er her:
      http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2012/10/makrell-tomat.html

      Skal se om jeg før lagt inn linken i innlegget.

      Oppskrift på makrellboller kommer online nå ;-)

      Lykke til og ha en fin helg :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)