23. sep. 2013

Rug, Havre og Spelt Brød bakt med fiberhusk.

Fiberhusk er malt psyllium frø og en god hjelper i knekkebrød og glutenfri bakst.

-eller all bakst uten fint hvetemel.

Deigen blir mer/kan være klissete og brødet blir saftig,
 man hever den kun en gang.


Rug-Spelt-Havre Brød




50 g gjær
5 dl vann
1 ss fiberhusk
4 ss olje
1 ts salt
1 ss brunt sukker
1 neve linfrø e.l.
500 gram Mel
(100 g havrekli, 200 g rugmel, 200 g speltmel



Bland alt det tørre i en bolle.

 Varm opp vannet til ca 37 grader.

 Ha alt det våte i bakebollen
Tilsett det tørre

Elt til alt er godt blandet ca 10 minutter

Nok til to brødformer (litt mindre enn halvfulle) eller ett brød og en pizza.
Smør brødformen med smør eller olje og strø den med sesamfrø e.l.




Brødet heves i 45 - 60 minutter til nesten dobbel størrelse.
 Stekes nederst på 200 grader i 30 minutter i varmluft eller 40 minutter uten, 
eventuelt 220 i 30 minutter.





Pizza forstekes 7 minutter og deretter 10 minutter med fyll.

En slik klissete deig må smøres utover bakebrettet til pizza,
ingen grunn ti å ta frem kjevla :-)




 Jeg hadde på godt med olje for at det ikke skulle feste seg til slikkepotten/fingre,
 også er det bare å smøre tynt utover ett bakepapirkledd bakebrett, anbefaler silikonpapir...


Toppes med det du måtte ønske her ble det makrellboller og blodpølse på ett lag med tomatsaus og godt med ost på toppen, et lite dryss med alger for ekstra sunn pizza og for ett lekkert resultat :-)

Brødet er kjempegodt, grovt og litt sunnere enn med bare hvetemel ;-) 
...tror vi....



Brødet passer til Blodtype AB, O og A.
For blodtype B må rugmelet byttes ut med havre, ris eller spelt.

Ha en fin brødbakst ;-)


5 kommentarer:

  1. Så godt og grovt det så ut. Jeg er glad i grove brød :)
    Også så spennende kombinasjon på pizza da! Men du, alger - hvilke typer bruker du, og hvor får du tak i det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Brødet er grovt men smaker ganske fint, men selv speltmelet jeg får kjøpt fint ser grovt ut og det ferdige brødet er ganske så mørkt, iallefall er det godt ;-)
      Sønnen min går for mitt brød istedetfor den kjøpte baguetten, det er gøy...

      Algene på pizzaen er kjøpt tørket i bio-shop, det står seasalad på engelsk bak, det gir litt saltsmak ... Kommer flere oppskrifter hvor jeg bruker det etterhvert, ellers kan de strøs og puttes i alt ...

      De farske algene jeg har ved siden av fisk (nå er sesongen over her :-( er salicorne på fransk, her er den franske wikipedia-siden, men du kan velge engelsk på venstre siden: http://fr.wikipedia.org/wiki/Salicorne

      Den tørkede kjøper jeg i BIO -butikk og den ferske i fiskedisken...

      Ha en fin dag :-)

      Slett
  2. mitt brød datt på en måte sammen i ovnen..de ble gode i smak men ble helt flate..kunne fått plass til begge brøda i 1 form..de hevde godt før jeg la de i ovnen så var de sunket sammen når jeg tok de ut :( men de metter jo like mye å smakte godt..så får prøve igjen å lage en annen gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for komentar :-)

      Grove brød er vanskelige å få til å heve like bra som fine brød,
      tror grovt mel har mindre gluten siden de bruker mer av kornet...

      Så mine brød detter også sammen enkelte ganger uten at jeg kan forklare helt sikkert hvorfor, men enkelte ganger virker det som de har hevet for mye og ikke klarer å holde seg oppe hihi
      Smaken som du sier er den samme, viktig at de steker lenge nok.
      Forøvrig har jeg gode resultater ved å begynne stekingen i kald ovn, når de ikke har hevd for lenge eller veldig varm ovn når de har hevd lenge.
      Lykke til med neste omgang :-)

      Slett
  3. Hei. Prøvebaker denne oppskriften, men lurer på om det er regnet ut næringsinnholdet?

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)