4. okt. 2012

Makrell i Tomat

Noe av det jeg husker fra påleggsiden i Norge er Makrell i Tomat / tomatfisk,
 kjempegodt... Umulig å få tak i her i Frankrike,
til tross for hundrevis av forskjellige varianter av, makrell og sild i alle mulige sauser,
men har ikke funnet en eneste som er like god...



Heldigvis er det ikke veldig vanskelig å lage ;-)

Prøvde først med noen rester etter siste makrellmiddag, blandet med ren tomatsaus, litt salt pepper og persille, ikke langt fra orginalen.



Så nå er det på tide og lage en hermetisert utgave så jeg kan spise sunne brødskiver med makrell i tomat ;-)

20 makreller (omtrent 2 kg) og noen bokser med ren tomatsaus (uten tilsetninger) ble med hjem bra butikken.

Rensinga er det jeg gruer meg mest til, men egentlig går det ganske fort, selv for en amatør ;-)
Hvis noen vil komme med ett kurs i fiskefiletering så er det hjertelig velkomment ;-)

Du 'trenger' skarp-tynn kniv, saks og pinsett.

Men på amatørvis gjør jeg slik, snitter opp magen, det er ett hull nederst mot halen: stikk inn kniven og skjær mot hodet, og alt faller ut, skjær av hodet og halen.
Nå med  en kniv kan du skjære ned til ryggraden der hvor du ikke har skjært opp under... når du har løsnet ryggraden (heter sikkert noe fint ????) trekkes den forsiktig opp mot der hvor hodet satt, samtidig som du løsner med fingrene der hvor det sitter litt igjen...
Del fileten deretter i to langs ryggen, og klipp vekk alle finner med ben (lettere med saks ;-) )...
Bruk en pinsett til å dra ut de få bena som sitter igjen foran og midt i filetene: Vask og de er klare til å prepareres...
Her er noen bilder, kanskje til hjelp for noen eller hvis de gir andre en god latter så er jo det like bra :)
---men da bør det komme noen gode råd i kommentarboksen også ;-)






Mens du har renset ferdig fisken har glassene til oppbevaring fått seg en runde i oppvaskmaskinen, mine 20 makreller på 2 kg ble til ca. 1,3 kg fileter og de ble forelt på 11 små glass.

Tomatsaus:


7 dl tomatsaus
1 dl eplesidereddik
1 dl sukker
1 ts salt
1 ts pepper

Alt kokes opp og kokes inn til den er litt tykkere, ca 10 minutter, men det kommer ann på hvor tykk tomtsausen er i utgangspunktet.




Mens sausen koker deles fisken opp i passe biter, og has i glassene (så de fyller halve glasset.


Deretter has sausen over til det står igjen minst 1 cm til kanten.

Bruk en teskje til å få vekk eventuelle luftbobler i bunnen ved å stikke den ned langs kanten og i midten og løfte litt på fiskebitene.




Sett på lokket og sett glassene i en kjele (gjerne i to lag), fyll på med glass fylt med vann hvis du har plass til overs. Hvis du er redd for kjelen eller at glassene skal slåes i stykker undr kokingen kan man legge ett kjøkkenhåndkle i bunnen. Jeg brukte en silikon 'greie' mellom glassene på toppen for at de ikke skulle røre for mye på seg. jeg lagde også noen ekstra glass med frukt i sukkerlake for å fylle opp.

Kjelen fylles med lunkent vann og på kokeplata, la koke en time fra det har kokt opp, deretter avkjøles glassene i kjelen/vannet.

Så er det bare å rydde de på plass i bod/kjeller.

Kan nytes hele vinteren igjennom :)








Bonne Appètit !


12 kommentarer:

  1. Dette så virkelig spennende og godt ut.

    Ble inspirert av bloggen din og har tenkt å prøve å lage makrell i tomat.
    Du sier du kjøper tomatsaus uten tilsetningsstoffer. Kan du si mer eksakt hva dette er for noe, er ikke tomatpuré eller tin tomatos om jeg forstår deg riktig?

    Mvh Anne Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for koselig kommentar :-)

      Jeg bor i Frankrike som du kansje har sett på profilen min, så jeg får ikke alltid de samme produktene som i Norge.
      Den sausen jeg kjøper er rett å slett tomatsaus, altså ikke hele biter av tomater og heller ikke tomatpure. Jeg foretrekker å lage selv, men det forutsetter en del tomater ved store porsjoner og siden hagen min har vært litt vrang de siste to sommerne så har jeg kjøpt.
      den består av 99 % tomater + salt + correcteur d'acidite + sitronsyre. Så den er vel heller nesten uten tilsetningsstoffer, eller jeg hadde kanskje kjøpt en biologisk den gangen...

      Du kan sikkert bruke bokser med tomater som du knuser i kjøkkenmaskin, uansett må det kokes inn. Eller tomatpuree med vann.

      Uansett hvilken løsning du finner, lykke til ! og gled deg for det er kjempegodt :-)

      Slett
  2. Hyggelig inspirasjon dette!
    Har lagt det til som en av planene mine denne uken å få gjort dette. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å høre om resultatet , Lykke til :-)

      Slett
  3. Hei. Bor heller ikke i Norge, og selv om de selger makrell i tomat her, er det LANGT fra slik som de er i Norge (samme med sursild). Filitering er da litt enklere hvis en vet hvordan, får se om jeg tar meg en tur over tild eg en gang he he. Men dette er noe som absolutt skal prøves. Å lage ting selv gir ikke bare en god følelse om at en har laget noe selv, en vet da også HVA en egentlig putter i munnen. Bra side:)

    SvarSlett
  4. Hei, dette så skikkelig deilig ut! Barer lurrer på en ting: Hvordan blir makrellkjøttet etter hermetiseringen? blir det noenlunde lik kokt makrell, eller er fisken fremdeles rå?

    Og lurte på det samme ifm leverposteioppskriften din her på bloggen, den fylles på glass i rå tilstand, og hermetiseres i trwe timer, blir leverrøren noenlunde lik leverpostei som har vært i vannbad, eller forblir den rå? Hvor lenge tror du hermetisert leverpostei laget kun på lever, og ikke kjøtt, holder seg?

    Fantastisk blogg du har - Så inspirerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ros, kommentar og spørsmål :-)

      Makrellkjøttet blir som kokt makrell, men holder seg ganske fast, hermetisering er jo varmebehandling på 100 grader så den er ikke rå. Noen foretrekker å steke den litt først for å få litt annen smak. Jeg tok akkurat det siste glasset som hadde gjemt seg godt og blitt med på flytting etc. 2 1/2 år i vanlig innetemperatur og like god :-)

      Pateen er det samme, helt lik leverpostei, men konsistensen kommer ann på ingrediensene, de fleste oppskrifter inneholder mel for at den skal bli stivere, men egg holder. De siste jeg lagde i høst brukte jeg kun kjøtt, fett og lever (villsvin) uten noe som helst bindemiddel og de er litt løse. Jo mindre fett jo bedre holder de seg, eventuelt an du skrape av toppen. Så lenge glasset er tett holder deg seg, hvis det ikke er tett fylles det med vann under hermeseringen og må tas med en gang, det er lett å se.

      Lykke til :-)

      mvh Hege

      Slett
  5. Har nettopp laget makrell i tomat etter din oppskrift og den ble fantasisk god. Mye bedre en den kjøpt på butikken. Du har en inspirerende blogg. Liker den veldig:)
    Irene

    SvarSlett
  6. nydelig den hermetiske makrellen i tomat,første gang jeg hermetiserer, men skal prøve flere av dine fristende oppskrifter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :)

      Slett
  7. Wow så flott blogg med mange nydelige oppskrifter! Har ikke sett det før i dag. Nå blir det utprøving her i Norge også. Tusen takk for inspirasjonen!

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)