24. okt. 2012

Enkel Hjemmelaget Fiken Pai

...på under en time...


Lager ikke kaker hver dag men noen ganger blir jeg inspirert,
 og det ble jeg i går da jeg fant en paibunn oppskrift...
Resten måtte jeg forandre litt pga tiden men det ble en av de raskeste dessertene jeg har laget,
 og den var så god at den kommer snart tilbake i ny variant ;-)
begynte etter kl 19 og ferdig før kl 20
Ovnen på 190 grader.

5 dl mel, 1 dl melis, 125g smør (her er det en halv pakke) klype salt og 2 ts kanel (!)
blandes i hurtigmikser, ha i ett egg og bland til det er en klump;
For de med god tid sett den kaldt i 30 min, for oss andre så kan den  trykkes ut i paiformen,
pass opp for små hender så det er nok deig igjen til hele formen....
Sett den inn i ovnen mens du preparere fyllet:
5 dl vaniljekrem (i dag ble det ferdigkjøpt) lages etter anvisning på pakken, vask og del 8 fikener i to (mine var små og grønne), skrell og del i skiver 2 epler vend de i sitronsaft for fargens skyld... 



Ta ut paideigen som nå er halvstekt, ha på vaniljekremen, deretter epler og fikener.

...og hvis jeg hadde hatt det for hånd, så hadde det vært godt med mandelflak over...


Sett den tilbake i ovnen og la den stå til den er blitt gylden... 

Spises lunken som den er, eller med: is/creme fraiche/rømme...

Bon Appétit !




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)