31. aug. 2012

Hvordan konservere Squash

Squash er en av grønnsakene som er lettest å få til her hos meg,
og med 20 planter fordelt på grønne og gule squash, blir det en del. 
Noen som forvokser seg da de er utrolig flinke til å gjemme seg og de vokser kjempefort. 

Tomater og aspargesbønner er kjempelett og konservere og ikke minst å bruke utover vinteren. 
Squash derimot er vanskelig å konservere på en 'apetittelig' måte hvis det er forståelig norsk...



Etter å ha prøvd nefrysning og saltlake fant jeg i år en supermetode ;-)

Vask og del squash'n opp i ønsket størrelse, kan være store biter.
 I rengjorte glass har du ca 1 ts salt i bunnen og deretter squasbitene, fyll opp nesten til kanten.
 Skru på lokket gjør ferdig alle glassene, sett de i en stor kjele og hell på vann, jeg måtte legge ett fat øverst så de ikke fløt opp, vannet skal dekke minst tre cm over glassene, kok opp og la småkoke i minst en time for små glass og to timer for mellomstore.

Vanninnholdet i squashn blir dratt ut av saltet og det gjør at bitene hoder seg faste og delikate istedet for det vassne greiene som jeg frøs ned og måtte rett i kokende vann eller varm panne.




I første omgang brukte jeg små glass og fint salt i bunnen av glasset : perfekt resultat !
Andre omgang brukte jeg større glass og grovt salt på toppen: misslykket !

Vi har selvfølgelig åpnet ett glass for å teste og jeg er kjempefornøyd med resultatet, 
biten kan sises som de er ;-)
Tilsett litt eddik og det er nesten som sylteagurk, kan brukes i gryte, supper, omeletter osv. :
 men ikke tilsett salt før etter å ha smakt det til, siden squash'n allerede er salt.


5 kommentarer:

  1. Hei, dette fikk jeg lyst til å prøve :-). Forstår jeg riktig at du ikke fyller vann på glassene. Bare squash og salt?
    mvh Live

    SvarSlett
  2. Helt riktig :-) Veldig snålt men squash'n inneholder så mye vann at når de er kokt varmebehandlet så dekker det bitene...

    Imidlertid så har jeg i år forstått at dette var en dårlig tolkning av melkesyregjæring, derfor anbefaler jeg å melkesyregjære squashn, Enda enklere og holder seg bedre, du finner oppskriften her på siden:
    http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/01/melkesyre-konservering.html
    eller ett eget innlegg om squash her:
    http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/07/konservering-revet-squash.html

    Du kan rive de opp eller skjære de i biter, litt uvanlig smak men veldig sunt hvis du deretter spiser de som de er, eller du kan koke-steke de som du vil :-)
    Uansett så er ikke squash det samme når de tines opp eller kommer fra ett glass enn fra jordet.
    Husk å tilsette krydder de er litt blasse i smak og trenger en oppkvikker,
    min favoritt er cumin, men jeg skal teste ingefær og hvitløk også, provenceurter osv må være bra.
    Videre kan du også lage blandinger av grønnsaker :-)

    Lykke til uansett hvilken metode du velger og kom gjerne tilbake med en liten raport :-)

    SvarSlett
  3. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.

    SvarSlett
  4. Salut Hege, takk for fine tips. Jeg lærer mye av deg!
    Både i fjor og nå sist i går konserverte jeg squash etter 'din' metode. Alt virker tilsynelatende greit - og forsøkene i fjor ble fine - men hos meg blir det ikke slik at squashen blir liggende i fukt. Litt fukt er det jo i glasset, men på ingen måte slik at man kan si at squashen ligger i fukten saltet har trukket ut. Kjenner du igjen dette? Har du en forklaring? hva gjør jeg i så fall galt? Hjerteligst, Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer jeg på også. Håper du kan svare på dette

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)