7. nov. 2012

Mireton de Boeuf ...ekte Fransk restemiddag

Når jeg planla og starte bloggen var det egentlig bruken av rester som jeg ville blogge om. Som dere ser så er det minst av det og mest herlige oppskrifter fra A til Å med ett bredt spekter i ingredienser fra småretter til festmiddager, baking og desserter. 
For å lage restemat så må man jo ha rester, som jeg har nevnt vel så ofte så bruker jeg de fleste i omeletter og ellers er vi flinke til å spise opp maten vår ;-)

Her kommer en fantastisk god rett på skikkelig fransk og med ordentlige rester...

Etter å ha kokt ekte kraft og 'demi' på bena i ett halvt villsvinslakt (skulle vært kalveben) så fikk jeg 1 kg med utkokte kjøttrester, det er to retter som går igjen her i frankrike på rester av suppekjøtt osv.
Jeg delte derfor resten i to med tanke på de to middagene:
Mireton og kjøttboller (som jeg er helt sikker på at jeg har blogget om og ikke finner igjen :(


Boeuf de Miroton eller Mireton de Boeuf ble førsteman ute.
Mireton betyr å 'skjære opp i biter'.
Kjøttrestene mine hadde jeg plukket av beina så de var jo i småbiter allerede, hvis du har store biter så del de opp i smått :)

Boeuf de Miroton 


500 gram kokte kjøttrester i småbiter
300 gram løk i småbiter
3 ss smør til steking
2 ss mel
7 dl Kraftrester/supperest
5 sylteagurker i skiver
Knust tørt brød/kavring
Litt revet ost
Kruspersille 

Sett ovnen på 160 grader.
Fres løken i smøret, når den er blank og begynner å brunes has melet over, rør godt.
Hell over litt og litt kraft, mens du rører, eller bland buljong i vann istedet for kraft.
Jeg brukte min 'demi' rest og vann.
Ha i sylteagurkskivene og rør.

Legg kjøttet i en ildfast form, hell over løksausen, strø kavring, ost og kruspersille over.

Stekes i ovnen ca 40 minutter, overflaten skal bli sprø.

Denne retten ble så godt motatt at planene om kjøttbollene gikk i vasken :(
Var spent på å bruke sylteagurk i retten, som ikke er i alle mireton-oppskriftene, men resultatet var forbløffende godt, gleder meg til å prøve det i andre retter også.
...og en annen variant av Miroton kom på bordet dagen etter.

Boeuf de Miroton 2


500 gram kokte kjøttrester i småbiter
300 gram gresskarrester
300 gram løk i småbiter
3 ss smør til steking
2 ss mel
7 dl Tomatsaus
5 sylteagurker i skiver
Knust tørt brød/kavring
Litt revet ost
Kruspersille

 Samme fremgangsmåte som den første og like god ;-)


Det er selvfølgelig flere varianter av denne retten som de fleste gamle oppskrifter. En annen variant er å bruke bacon i kjøttblandingen, god idé hvis man ikke har nok kjøtt f.eks., men absoulutt ikke nødvendig for smakens skyld.

Håper dere nå er inspirert til å lage god kraft og deretter bruke opp kjøttrestene ;-)


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)