25. nov. 2012

Brød og 20 ideer...

Grunnoppskrift på Brød og 20 ideer med brøddeig ;-)

Brød kan være rundt, avlangt flatt, stort, lite, fint, grovt, mellomgrovt, godt stekt, lite stekt osv.

Alle brød lages på omtrent samme måte med selvfølgelig utallige varianter, for vanlig brød og forskjellige varianter les videre...

Hvis du vil vite hvordan du lager en fransk baguette, klikk her




 Jeg bruker en helt vanlig gjærdeig, men det finnes også surdeigsbrøddeig.

Hvor fint eller grovt du vil ha brødet ditt det er en smakssak, noen mener det må være grovt for å være sunt og noen sier det må være fint. Imens ekspertene bestemmer seg så lager jeg begge deler ;-)

Her er en link til opplysningskontoret for brød og korn med en såkalt brødkalkulator for å regne ut hvor grovt eller fint brødet ditt er.

GRUNNOPPSKRIFT PÅ BRØD


1 kg mel, frø, nøtter, korn

2 pk tørrgjær / 50 gram fersk gjær

2 ts salt

1 ss sukker

8 dl vann

Fremgangsmåte:

 Alt det tørre blandes i kjøkkenmaskin.
Det våte helles raskt i kjøkkenmaskinen mens den står og går på middels fart,
 helst så lenge som 15 minutter.
Heves til dobbel størrelse.

Når deigen er hevet kjøres  maskinen noen runder for eltefritt brød,
 eller 10 minutter for brøddeig du skal bake ut for hånd.


For å bake ut brød eller rundstykker må du nok tilsette litt mel (noen bruker olje istedetfor), hvis du har brukt kjøkkenmaskinen til å elte er det bare å forme deigen som du vil, hvis ikke er det nå tid for litt gratis muskeltrening, elt i 10 minutter og form ønsket brødfasong.

Stekes på 220-240 grader (gjærne varmluft)  fra 8 min for de minste baguetter / rundstykker til 30-40 min for brødformen, ved steking av brød kan temperaturen til 210 - 220 grader.
Man tester om det er ferdigstekt ved å banke på brødet, når du får en god hul bankelyd er brødet ferdig, men vær tålmodig og la det kjøle seg ned før du skjærer i det...

Oppskrifter på :


GROVT BRØD

  500 gram fint mel 
400 gram grovt/sammalt mel
100 gram frø, havregryn, ølgjærflak og kli.
2 pk tørrgjær Gjær/ 50 gram fersk gjær
 2 ts salt 
1 ss sukker

HALVGROVT BRØD

750 gram fint mel
250 gram sammalt mel
 2 pk tørrgjær Gjær/ 50 gram fersk gjær
 2 ts salt 
1 ss sukker

FINT BRØD

1 kg fint mel
2 pk tørrgjær Gjær/ 50 gram fersk gjær
 2 ts salt 
1 ss sukker

EKSTRA GROVT BRØD

500 gram fint mel
200 gram sammalt/grovt mel
200 gram havregryn og frø
100 gram kli
2 pk tørrgjær Gjær/ 50 gram fersk gjær
 2 ts salt 
1 ss sukker

Til lunsj lager jeg denne ofte :)


Du velger vilken type brød du vil ha, eller du tager hva du haver ;-)

Alt blandes i kjøkkenmaskin.  Og tilsett:

8 dl fingervarmt vann
1/2 dl olje (kan sløyfes)
 Jeg bruker et litermål som jeg fyller med 4  dl kaldt vann, deretter fyller jeg opp med kokende vann til 8 dl da får jeg passe temperatur som er 39 grader. 

Det våte helles raskt i kjøkkenmaskinen mens den står og går på middels fart, 
helst så lenge som 15 minutter.


Heves til dobbel størrelse.

Kjør maskinen noen runder for eltefritt brød eller 10 minutter for brøddeig du skal bake ut for hånd.

Nå står du helt fritt i hva slags brød du vil lage, f.eks:

4 vanlige brød i form eller vanlig
2 store runde brød
 ca 30 rundstykker
10 baguetter
30 tynne pizzaer
8 amerikanske pizzaer

Eller en blanding av disse, jeg lager ofte 2 vanlig brød til lunsj og rundstykker til middag, eller bare rundstykker og noe godt av 1/4 av deigen, eget innlegg på alt som kan lages kommer ;-)

 Til brødformene er det bare og bruke en bake-slikke-pott og ha i deig rett fra bollen... mulig det er det som heter eltefritt men jeg vil nå ikke ta fra kjøkkenmaskinen min den æren....


For å bake ut brød eller rundstykker må du nok tilsette litt mel (noen bruker olje istedetfor), hvis du har brukt kjøkkenmaskinen til å elte er det bare å forme deigen som du vil, hvis ikke er det nå tid for litt gratis muskeltrening, elt i 10 minutter og form ønsket brødfasong.

De mest populære brødene lager jeg i muffinsformer :)


Hvorfor ?

For min del så er det veldig lett å fordele. 
Brødet er ferdig porsjonert.
 Alle liker stekeskorpen.
 De smuldrer ikke og går i stykker når vi på franskt vis skal gjøre rent tallerkenen.


Rundstykker i muffinsformer


Slik gjør du:

Ta tak i deigen (har på litt mel for at den ikke skal være klissete) drar den opp så den strekker seg til en lang pølse så kniper jeg av små biter som jeg legger i muffinsformene, de skal ikke gå over kanten og være omtrent like store.

Heves og stekes.

Stekes på 220-240 grader (gjærne varmluft)  fra 8 min for de minste baguetter / rundstykker til 30-40 min for brødformen, ved steking av brød kan temperaturen til 210 - 220 grader.
Man tester om det er ferdigstekt ved å banke på brødet, når du får en god hul bankelyd er brødet ferdig, men vær tålmodig og la det kjøle seg ned før du skjærer i det...

Godt minne fra barndommen: Nystekt brødskalk med smør og sukker på :-)  eller Geitost mmm..

Trucs et Astuces

Alle ingredienser må/bør ha romtemperatur.

Jeg lager mye brød, i vinterhalvåret hver 2. dag, jeg er ikke veldig glad i å veie og måle, derfor fant jeg frem min mellomstore bolle på 2 liter det burde gi ca 1 kg mel og frø. . Helt riktig, etter å ha veid ingrediensene etterhvert som jeg hadde oppi de forskjellige sorter ble det 1 kg, jeg lot det være igjen ca 2 cm til øverst på kanten. Heretter brukes bollen som mål. Hvis jeg vil ha en halv deig bruker jeg ett liters mål.

Deigen kan halveres, mindre deiger lager jeg ikke da jeg har en stor kjøkkenmaskin og jeg ville synes det var litt sløsing med ovnen og steke mindre porsjoner siden brød holder seg fint i 2-3 dager, eller kan fryses, og ikke minst er det så mye forkjellig man kan bruke brøddeig til.
 
Hvis du bruker fersk gjær så rør denne ut i sukkeret før du har den i væsken og alt tilsettes deigen samtidig.
 
Hvis du vil ha en seig deig for å bake brød, rundstykker for hånd lar du maskinen stå å gå i minst 15 minutter, hvis du vil lage såkalt eltefritt brød som du heller rett i brødformene så holder det å blande godt.

Tørrgjær tåler litt høyere temperatur enn fersk gjær. Hvis væsken er for varm dreper du gjærcellene som får deigen til å heve, hvis væsken er for kald, tar det bare lenger tid å heve.

For at en deig skal heve godt skal den ha ett varmt og fuktig klima. Hvis kjøkkenet ditt er kaldt (som er tilfelle hos meg før jeg skrur på stekeovnen), kan du sette deigbollen i en frysepose/isolert picknic bag, eller sette ovnen på 50 grader og bollen inn i ovnen. Jeg slår av ovnen når den er oppvarmet og lar bollen stå ca. en time. For å få ett fuktig klima dekker jeg bollen med plast istedet for bare å legge ett kjøkkenhåndkle over. I ovnen kan du sette en bolle med vann, som vil gi vanndamp, som du lar stå under stekingen også, hvis du vil ha en sprø skorpe, Fransk Brødbaketips ;-)

Du må gjærne smøre brødet før steking, jeg hopper over det som regel da det er mest for syns skyld, det kan derimot være lurt å pensle brødet med vann (fransk baketips) da dette gjør skorpen sprø og litt blank i ovnen, hvis man vil ha sprø skorpe da ;-)
Ellers kan du bruke melk, egg, eggehvitte til smøring av brødet som gjøres rett før det settes i ovnen, vær forsiktig så brødene da ikke blir for mørke, legg eventuelt på ett bakepapir.

Når brødet er stekt er det viktig at det får ligge å kjøle seg ned før du skjærer i det, ellers blir det rårand i brødet, og alle klager ;-)
Det beste er å legge brødet på rist under ett kjøkkenhåndkle minst 30 minutter. 
Hvis brødet er stekt i tykke former (f.eks. terracotta kan det være lurt og ta de ut av formen og steke de litt nederst i ovnen, for å få litt skorpe på den nederste delen som var inne i formen. 

Brød kan varieres på mange måter,
noen eksempler er å ha i tørkede urter, ostebiter, gulrot, gresskar, potet..

20 ideer med Brøddeig

Det er ikke ende på alt som en brøddeig kan brukes til, ta en klump på størrelse med ett lite brød eller noen ganger så lite som ett rundstykke. her er noen tips fra oppskrifter du finner på bloggen og flere kommer på bloggen etterhvert.



Kjevle deigen ut og smør på pesto, eller syltede tomater, løk...
Rull sammen, stek og skjær opp.
Serveres som aperitif eller til suppa :)
oppskrift

Her med Pesto !

Det er også fullt mulig å skjære opp i porsjoner og steke de som snurrer.

Snacks til Aperitif
Kjevle deigen tynt ut som en paideig, sett på ostebiter, oliven etc. på den ene halvsiden, brett over den andre og stikk ut 'godbiter' med en utstikker...
Stekes og nytes til aperitifen :)

Her er biten stor som et rundstykke med en litt større ostebit inni.
Perfekt ved siden av suppe :)

Kanelsnurrer eller som her med fikensyltetøy:
Kjevle ut deigen, smør på ønsket fyll eller dryss på kanel og sukker, litt smør. Rull sammen og skjær i 2 cm tykke skiver som settes på stekeplate og stekes.
Nytes til kaffe- eller te-koppen :)

Mandel pai : kjevle ut deigen som en paideig, dryss mandler og sukker på den ene halvdelen, legg på noen klatter med smør. Brett over og stek.
Kaffekos :)

Litt større ostegodt.
Kjevle eigen ut og legg rundinger av chevre på en halvdelen, brett over den andre halvdelen og stikk ut med utstikkerformer. Stekes og Nytes til f.eks. suppe. :)

Eller lag en osterull.
Kjevle deigen ut og legg på osteskiver + evnt timian og pepper.
Stekes og skjæres i skiver før servering.
Perfekt til suppe eller til kaffekoppen :)


Amerikansk Pizzabunn !

Bruk deigrester til å lage pynt til brødet.


Kjempe Hamburgerbrød !

Fylt med Aprikossyltetøy.

Fin måte og bruke opp en syltetøyrest og samtidig lage en liten dessert :)

Lag en krans med middagen inni så har du nybakt brød og middag ferdig samtidig :)

Her er Chevre osten innbakt i brødet.
Fin forett med litt grønn salat :)
oppskrift


Innbakt eple til Dessert :)

Innbakt sopp pai, eller Tourte :)


Hamburgerbrød !

Innbakt Pizza !

Honning croisanter !


Suppebrød :)






Påske brød ;-)


Ja mulighetene er mange med en enkel brøddeig, har du noen ideer om hva du ville brukt en liten deigklump som ble til overs til ??

Rester av brød, brød som er blitt tørt


...og brødrester da, ja de må ta vares på og kan bli til de lekreste kaker,
desserter og ikke minst brødsmuler..

For å begynne med det aller beste : Brødpudding :)



Arme riddere



Søte...







...med Bacon...


...med Ost...






Brødsmuler 



...brukes til å spe ut kjøttdeiger istedet for mel...

...brukes på toppen av en grateng...
... kan brukes i 'breadcrumps' som brukes som topping på desserter...


Brød skjært i terninger og stekt i olje/smør f.eks. med litt hvitløk blir herlige brødterninger som kan brukes i salater og på supper men kan også spises som de er..




Brød som ikke er helt tørt enda men må raskt brukes opp er perfekt til hvitløks brød/ baguetter...

..til ostesmørbrød eller toasts...

...til toast under pater, gravlaks etc...




Ha en fin Bakedag :)


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)



5 kommentarer:

  1. En god basisoppskrift på gjærdeig er gull verdt! Men jeg synes to pakker tørrdeig høres mye ut til 1 kg mel?

    P.s. så fint at du tenker på restene også :-)

    SvarSlett
  2. Hei, takk for koselig kommentar :-)

    Angående gjær så kommer det sikkert ann på typen gjær, her i Frankrike har vi mange forskjellige og etter å ha testet de fleste, har jeg kommet frem til at tørrgjær'n som er til brødbakemaskin passer best, og en pakke er til 500 gram mel. Derfor bruker jeg to pakker, egentlig anbefaler de dobbelt til brød bakt uten brødbakemaskin, men det går fint med to.

    Jeg skal forandre teksten litt, man bør jo absoulutt lese på pakken hvor mye man trenger i både bruk av gjær og bakepulver, takk for at du nevnte det ;-)

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  3. Så mange lure tips! Jeg elsker å lage mat, men akkurat baking synes jeg er litt kjedelig, selv om hjemmebakt brødmat er utrolig godt. Nå ble jeg inspirert til å bake mer! :)

    SvarSlett
  4. Takk skal du ha :-)

    Jeg har også alltid laget mer middagsmat enn baking, men når man først hopper i det er det ikke så 'kjedlig' og 'tidkrevende' alikevel.

    Brød er litt midt imellom steget før kaker...

    håper du setter i gang med baking med en gang ;-)

    -du har foresten en flott blogg !

    SvarSlett
  5. Mangen supre tips til brødbaking/baking med gjær. Eg har, som du, eit kaldt kjøkken, så neste gong eg skal prøva meg på brød skal eg bruka ditt tips om å setja deigen i steikeovnen :)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)