29. nov. 2012

Saltet og Speket Andebryst

Nå er det på tide å starte saltingen av andebryst, 
hvis du vil servere det på f.eks. nyttårsaften eller til julefrokosten


Fort gjort å glemme den store festen i alle juleforberedelsene, men det er jo herlig og kunne servere hjemmelaget og mye billigere...

Enkelt er det også ;-)

Du trenger:

1 eller flere andebryst
Fint eller grovt salt
Timian (kan droppes)
plastboks e.l. som rommer andekjøttet
Malt pepper
rent kjøkkenhåndkle

Salting:


Vask andbrystene i kaldt vann og tørk.


Andebrystet skal saltes: Strø litt salt i bunnen av boksen,
legg andebrystet oppå med fettsiden ned, ha på timiankvistene (eventuelt tørket timian).

 dekke fileten med salt, 

hvis du har en til legg på timian og legg den med kjøttsiden ned og fortsett, dekk det hele godt med salt.
Legg ett lokk på og sett det hele i kjøleskapet i 2 døgn.

Speking:


Når de to døgnene er gått tar man andebrystene ut av saltet og skyller dem, tørk godt!
Strø malt pepper på kjøttsiden.
 Ha de i en pose for spekemat eller lag en av ett rent kjøkkenhåndkle.

 Heng de opp i ett kaldt rom for speking.
2-3 uker...

Skjær tynne skiver og server som aperitif eller i en flott salat ;-)


Så enkelt lager du deilig fransk tradisjonsmat :-)

Bildene av det ferdige produktet er fra 2011,
hvor jeg strødde tørket timian på filetene før spekingen.

Noen ideer til servering ? - ikke nøl med å legge igjen en kommentar, evnt. med link....

6 kommentarer:

  1. Jeg har nå kjøtt og salt i boks i kjøleskapet. Er det 2 døgn uansett? Og må man kaste saltet etterpå eller kan det brukes om igjen? Når speker man i salt og når i saltlake? Og hbordan vet man om kjøttet har hengt lenge nok?!

    Det er jeg som sendte deg mail om kjøttkaninhold for en stund tilbake (endelig fått til å skrive via google igjen!) og jeg gleder meg til du vil fortelle mer om hold av kaniner. Vi får ei drektig hunne til uka og vi er spente på vårt første kull!! Blir spennende :) om du har tid og lyst vil jeg gjerne lese mer om hvordan du steller/forer osv i tiden før fldsel og rett etter samt tiden mammaen gir melk? Hvordan legger du tilrette for redebygging osv? Vår skal gå fritt i ett stort rom så hun må kanskje få kasse til å lage rede i?

    :) Ann K

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, håper jeg ikke svarer for sent :-)

      Hvis du vil ha kjøttet mindre salt kan du salte det kortere, men minst 24 timer vil jeg tro... Jeg bruker ikke saltet om igjen i mat, men på ugress... (eller is på denne tiden i Norge ;-)

      Når kjøttet er ferdig er det blitt hardere og tørrere, den beste måten er å smake...

      Jeg har ikke noen lang erfaring på speking og det er vanskelig å finne informasjon om emnet, så prøving og feiling er ett must...

      Del gjerne erfaringer etter hvert :-)

      -jeg svarer på Kaninspørsmålene under kanininnlegget mitt (limer og kopiere)

      :-) Hege

      Slett
  2. Da henger kjøttet til tørk :) blir spennende!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjempe fin side du har.
      Lurer bare på ett par ting.
      Hvor stor luftfuktighet og hvor høy temperatur ved speking.
      Sten

      Slett
    2. Takk skal du ha :-)

      Luftfuktighet hvet jeg ikke, men er det veldig tørt kan det være lurt å tilsette litt damp innimellom, er det for fuktig blir det fort mugg...

      Ideel temperatur for tørking tror jeg er 8-10, men det er jo sevfølgelig veldig variabelt hva temperaturen er hvis vi ikke har airconditoned tørkerom, den må ikke være over 15.

      Det er ellers viktig at det ikke er inestengt luft, ideelt sett ett loft med glugger, alt tettet med netting...

      Se dette innlegget for mer om speking: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2012/12/spekepolse-speking-salting-hjemmelaget.html

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)