20. des. 2012

Mørk Nougat

Mørk Nougat: Nougat Noir.



I syd-øst Frankrike  har de en juletradisjon, det er de 13 dessertene,
som jeg kommer tilbake til i Jula ;-),
-før det må jeg lage de forskjellige, en av de obligatoriske er Nougat Noir eller mørk Nougat.

Enkelt å lage, med få ingredienser, det vanskligste er at det er veldig klissete :-(

Jeg lagde en porsjon som ga meg litt mer enn 10 x 15 cm og 1,5 cm tykt med Nougat.

Man trenger altså en stor eller liten, relativt flat form, lager man en stor porsjon er en paiform veldig smart.

Du trenger:

Form
Rispapir til vårruller
Blomsterhonning
Mandler

Mål opp likt av honning og mandler, jeg brukte 200 gram av hver.

Legg mandlene på ett stekebrett, og stek de 10 minutter på 180 grader, skal ikke bli brent.

Kok opp honningen i en kjele, når mandlene er stekt has de i.

Rør og rør og kok og kok ;-)


Honningen skal bli mørkere og tykkere. Den skummer en del.

Slå av varmen og rør og vent til boblen blir borte og du har en mørk flytende masse.

Legg rispapir i vann.

Kle formen med aluminiumsfolie og legg 2 lag rispapir i bunnen, det er veldig lurt og la rispapiret også gå opp over kantene, da det ellers setter seg fast og er vanskelig å løsne ;-)

Hell honinng/mandelmassen i formen.


Legg på 2 lag til med rispapir, ha aluminumsfolie over og sett press over.


La stå noen timer til det er kaldt.

Ta av aluminiumsfolien, sitter det fast bruk varmt vann.


Deles i firkanter og nytes ved siden av kaffen ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)