11. des. 2012

Julekake med Gojibær

Og jeg som ikke liker julekake, hva har jeg ikke gått glipp av...

Julekake er vel boller med litt kardemomme og rosiner og annen tørket frukt, altså ikke noe vanskelig og lage selv, pass  bare på temperaturen på væsken da det er gjærdeig ;-)

Jeg har aldri laget Julekake, det er bare å innrømme det, det var farmor som bakte det og jeg husker hun og pappa smurte seg noen skiver til kaffen om kvelden...

Det var før, siden har jeg aldri likt rosinboller eller noe med hele stekte rosiner, veldig glad i rosiner som snacks så det er vel bare en tullete idé. Her i Frankrike, er det vansklig å få tak i svarte rosiner, bare lyse og de liker jeg ikke, tipper alle de mørke gode druene blir brukt til vin ;-)

Så gikk det da slik at jeg ikke synes jeg kunne ha en matblogg med respekt for seg selv, 
som ikke inneholder Julekake.
Det var jammen godt tenkt for den ble bare sååå god ;-)

400 gram hvetemel
20 gram fersk gjær/eller tørrgjær
100 gram sukker
1 klype salt
1 ts kardemomme
1 dl smeltet smør
Konjakkvann fra bløtlegging av bær
litt melk for å få 1,5 dl væske
1 egg

 1 dl gojibær
5 tørkede aprikoser
1 ss konjakk litt vann.

Ha konjakk og litt vann i en skål med Gojibærene og ha de 1 1/2 minutt i microovn for å bløtlegge de, eller planlegg bedre enn meg og legg de i bløtt dagen før ;-)


Smelt smør, ha i konjakkvannet fra bløtingen, spe med melk til 1,5 dl og sjekk temperaturen, den bør være 45 grader, ha i bakebollen, og knekk egget oppi. Sjekk at temperaturen ikke er over 40 grader.

Smuldre fersk gjær i melet eller ha i tørrgjær, ha i kardemomme, klype salt, og sukker.

Bland deigen godt. Hvis du nå vil ha knuste bær (eller rosiner) så har du dem i bollen, og elter i 10 minutter. Hvis du vil ha hele rosiner eller bær som på gammelt vis så har du i bærene helt til slutt, bare for å blande dem inn. Ha i mel til en relativt tørr deig, du skal kunne ta på den uten å henge fast ;-) Hold igjen litt mel hvis det blir for mye, kan avhenge av størrelsen på egget.

Slik ser det ut når bærene er eltet inn fra starten av, noen biter, men det meste er blandet godt inn og gitt en fin farge. Rosiner ville gitt en brunere farge. La heve til dobbel størrelse.



Form det rundt eller avlangt, i ett stort eller to små, eller boller...
La heve til dobbel størrelse, hvis det nå er for kaldt kan det ta lang tid.


Skjær ett mønster på toppen hvis du vil. Julekake skal smøres med egg for å få gyllen farge.


Farmor stekte det veldig godt og de ble mørke, så det skal jeg gjøre også.
Det ble 18 minutter på 220 grader, varmluft, neste gang skal jeg steke på lavere temperatur og litt lenger, men det kan komme ann på ovnen du har hva du bør velge. Varmluftsovn er varmere med vifta enn uten...



Slik ble det inni, kjempegodt er det helt sikkert, det er til og med godkjent til Fransk Frokost...


Jeg foretrekker alikevel, kafe til og smør på.



Hva har dere på Julekaken, smør, syltetøy, ost ???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)