7. aug. 2015

Rødbetkvass

Nå har jeg lest og sett så mye rødbetkvass i facebookgruppen melkesyregjæring,
at jeg måtte bare teste ;-)


I boken til Sally Fallon, 'The nourishing Traitions' står det også om denne superdrikken.

Hun skriver at den er både medesinsk viktig og hjelper fordøyelsen.
Rødbeter er fulle av næring,
bra for blod, renser lever og bra mot nyresten m.m.

.




Rødbetkvass - Beet Kvass

2 middels store rødbeter
2 ts grovt havsalt
1 liter vann
evnt. litt starter fra melkesyregjæring

Skjær rødbeter i terninger,
etter at du har skrellet og vasket dem ;-)
Ha terninger og salt i ett glass eller en bolle som rommer litt over en liter.
Hell på vann og la stå i romtemperatur i minst to dager.

Den første fermenteringen kan trenge flere dager,
smak underveis og den er ferdig før det blir eddik,
blir det eddik er det supert i salatdressinger ;-)
Når du siler av den første ladningen,
heller du på nytt vann og lager nummer to som blir litt svakere.

Ta vare på litt juice til neste gang du lager rødbetkvass da kan du halvere saltet
og fermenteringa går fortere.




...og hvordan smakte det ?
Jo det smakte rødbeter, 
helt topp for meg som liker rødbeter,
men ikke så genialt for de som ikke liker den litt jordelige smaken :-)

I følge Sally Fallon skal man ikke bruke raspet rødbet,
da det blir for rask fermantasjon som gir mer alkohol
 og mindre av de ønskede melkesyrebakteriene.


Prøv da vel :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)