29. aug. 2015

Syltetøy av Solbær

Gele av rips og solbær lagde vi hver eneste sommer,
bøtter med rips og solbær havnet i saftkokeren og ut rant safta :-)


Det er enkelt og greit og gele er jo greit syltetøy å ha,
men  egentlig så spiser jeg ingenting med gele på tror rett og slett det er for søtt,
for skal det bli stivt så må det mye sukker til.

Derimot er jeg veldig glad i bæra og ved å lage syltetøy så kan man selv bestemme innholdet av bæra, dessuten har jeg ikke nå i mitt eget hjem saftkoker...


Syltetøy av Solbær

1 liter solbær
1/2 dl honning
1/2 dl kombucha- kan droppes

Skyll bæra og kok opp i en kjele, blader etc kan være med.
Hvis det ikke gir nok jus kan du ha i litt vann.
La putre i 10 minutter så bæra mister fargen.
Avkjøl og rør inn honning og eventuelt kombucha hvis du vil fermentere syltetøyet.
Skal det fermenteres lar du det stå på benken (med lokk) i minst to dager,
jeg glemte min og fikk en nyfødt scoby på toppen og syrlig godt syltetøy under.



Grunnen til at de fleste solbær og rips bær blir til gele er nok at det er så lettvint,
for nå når de er kokt og klare er de fulle av smågrener, skall og blader...
...det du gjør er å presse dette igjennom en sil: jeg har en sil med presse på, som jeg snurrer rundt også tyter det syltetøy ut i bollen under :-)



Has i glass og oppbevares kjølig,
hvis du ikke fermenterer kan du ha det kokende syltetøyet i glass,
helt fullt til randen, skru på lokk og snu de på hodet, la stå i minst 24  timer og sett på lager,
da holder de seg ganske lenge: jo mer sukker og kaldere, jo lenger holder de seg.








Syltetøyet ble brukt i tilslørte bondepiker, havregrøt, i liten terte kake og jeg vet ikke hva,
borte er det og ingen bilder ...


Du kan altså lage syltetøy av solbær og bruke akkurat den sukkermengden du ønsker,
solbær er forøvrig ett kjempesunt bær som vokser i de feste norske hager,
ser du at naboen ikke plukker, men spør om du kan da vel og pass på å gi naboen ett glass syltetøy som takk...

Kos dere med bærplukking i helgen :-)



.

1 kommentar:

  1. Etter at du har i honningen, koker du da opp igjen før du fyller på glass?

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)