23. apr. 2014

Paleo Livsstil

Paleo livsstil innebærer både rettningslinjer for trening og maten vi spiser,
ikke noe hokus pokus,
det er bare snakk om å kutte ut noen 1000 år med utvikling og spise mer naturlig ;-)

Siden jeg er matfiksert og ikke veldig god på treningsfronten er det mat det handler om her,
kanskje om noen år (?) hvis jeg får til litt mer trening at det kommer noen ord om det,
så lenge er det bare å søke på paleo og cross-fit for å lese mer om den delen...

Det jeg har kokt sammen her har jeg funnet
på forskjellige franske blogger,
søk Paleo på google og du finner masse å lese på ;-)

Teorien er at utviklingen har gått mye fortere vitenskaplig og teknisk,
mens de stakkars kroppene våre ikke har hatt tid til å forandre vår genetiske arv.

For å forstå hva det menes her,
er det enklest å stille seg tre spørsmål:
Hva spiser en løve?
Hva spiser en ku?
Hva spiser ett menneske?
De to første er enkle å svare på , kjøtt og gress ;-)
...men tror du svaret på det tredje er cornflakes og nuggets ???

Forfedrene våre (cro-magnon) regnes å ha eksistert i ca 4 millioner år, de levde av jakt, fiske og sanking av frukt, bær og planter, det samme som vi (homo-sapiens) gjorde for under 10 000 år siden.

Det var for mindre enn 10 000 år siden at vi begynte med jordbruk...
...litt og litt ble korn en del av vår diett i løpet av ca 500 generasjoner.

Det er ca 100 år siden vi begynte med produksjon av olje, margarin og raffinert sukker...
...dvs 5 små generasjoner mot de 10 000 vi har eksistert,
ikke mye tid for kroppen å tilvenne seg denne nye næringen.

Ikke minst med tanke på hvor stor del den har av en normal matpyramide.

Hvorfor er det så logisk at Dyr må følge sine forfedres matvaner, 
når vi selv ikke bryr oss ?
-dvs når vi gir gressetende dyr oppmalte benrester,
 og mais-soya til fisk så bryr vi oss kanskje ikke så mye om dette...

5 Paleo matregler

... for en Lykkelig Homo-Sapiens :-)

1. Jegere...

Spis Kjøtt !
Animalske proteiner er viktig.
dvs. kjøtt, fisk, egg

Selvfølgelig er det best med kvalitet fremfor kvantitet, dvs frittgående høner, dyr som har gått på beite - vilt og vill fisk. Les BIO, men jeg hvet jo selv at vi ikke alle har den muligheten...

2. Sankere...

Spis grønnsaker, frukt og nøtter. 
Grønnsaker fulle av vitaminer og mineraler, men med lav glykemisk index.
Moderate mengder med frukt tilfører viktig tilskudd av vitaminer.
Nøtter er en god kilde til de viktige omega 3.

3. Ikke spis kornprodukter...

Korn var ikke-eksisterende for 10 tusener av år siden og kroppen vår er ikke laget til å fordøye dette, den kan tolerer det men i dag hvor store mengder av kostholdet består av kornprodukter er det fler og fler problemer som oppstår i fordøyelsessystemet vårt.
Lektiner og gluten er de store synderne...
Gluten forårsaker infeksjoner i tarmene og lektinene forhindrer den naturlige reprasjonsprosessen i tarmveggene...

4. Spis et minimum av sukker...

Grønnsaker og frukt gir kroppen de vi trenger av sukker,
det er helt unødvendig å tilføre ekstra...
Insulinet i blodet har som oppgave å regulere sukkernivået i blodet,
den beste måten å se om du har nok eller for mye er å teste...
(hvis noen hvet om det er en minstegrense blir jeg glad for kommentar :-)

Derfor bør vi unngå så sant det er mulig alle kilder til sukker inkludert:
 korn, ris, pasta, brød, kaker og sukker.

5. Hold deg langt unna de dårlige fett-typene...

Fabrikerte unaturlige fettstoffer er gift for kroppen vår,
og desverre finnes disse i så godt som all ferdigmat, fabrikert mat...

De 'godkjente' typene fett er:
Olivenolje, kokosolje, ghee...
samt dyrefett, egg  osv.

Altså inkluderer ikke en Paleo livsstil alkohol, melkeprodukter, kornprodukter eller belgfrukter.



De fleste som spiser/lever Paleo følger 80-90 % disse reglene,
10-20% utskeielser med korn-melk og vin ;-)

En ting til slutt som jeg ikke har funnet så mye om i Paleo-sidene på nettet:

Skal vi spise alt rått ?

- Neida, bål og varme har blitt brukt i lange tider ;-)
Mat kan grilles og langtidskokes,
men det skader ikke med litt rå mat,
tvert i mot...

tartar-sushi-salat



Hvorfor spise Paleo ?

Det er vel det spørsmålet de fleste stiller seg,
jeg inkludert,
man er da så frisk og det er så mye godt å spise.

Men...

Er vi egentlig så friske ? 
Er energien på topp ?
...og hvor viktig er den brødskiva...

Fordelene som påstås å oppnås ved paleo er mange,
fra bedre penere hud, mindre vondt i ledd,  mindre mageproblemer 
(som igjen fører til bedre allmennhelse) til bedre prestasjoner...

...men er du som meg er du jo frisk som en fisk,
med unntak av ett par uventede problemer i fjor :-P
 og ja jeg er ofte sliten eller bare lat som jeg sier...
...sikkert utbrent etter mange år med for mye jobb og stress...

Lev med det!

...men nei, hvis det er mulig for forbedring så skal det pøves for jeg elsker å være aktiv ;-)
-liker ikke å være lat en hel dag for etterå å ha dårlig samvittighet for det som ikke er gjordt som i dag :-P

Derfor for cirka 2 måneder siden begynte jeg på en Paleo-challenge,
etter å ha lekt med tanken i flere måneder,
men også kuttet ned på kornprodukter, sukker er nesten ikke - eksisterende
i min daglige meny...

Resultatet var at jeg følte meg veldig mye mer energisk,
til tider litt hyperaktiv og gjorde kjedelige ting uten å nøle,
 eller tenke at det kan jeg da gjøre i morgen...

Så bra gikk det at jeg fortsatte lenger enn de planlagte 4 ukene,
bortsatt fra at jeg tok opp igjen ett lite glass vin til midag og litt ost.

En av hovedgrunnene til at jeg drøyde med andre karbo'r var at jeg var på flyttefot og med nesten 500 kvadratmeter å rydde og gjøre rent var jeg faktisk redd for å miste energien...
...som også kom fra min uunværlige Kombucha-te.

Det var jammen godt tenkt, for nå litt senere etter å ha skeiet ut en drøy uke...
...begynte med at min hensynsfulle partner kjøpte Pizza,
jeg hadde da annet å gjøre enn å planlegge middag ...
deretter litt Nystekt brød fra bakeren, 
litt ekstra ost for det er jo så godt...
...deretter chips og kake for jeg hadde bursdag...

Etter noen dager ble bena blytunge,
en halv trapp (og vi har nå tre etager) og melksyra stoppet meg nesten...

Må si reaksjonene var mer enn jeg hadde trodd...
... så nå sitter jeg her og er lat, 
men bedre dager er i siktet for jeg er tilbake på Paleo Kosthold!

Til historien hører med at jeg under Paleo-challengen,
 ikke ble kvitt mine litt rødflammede kinn og tørre hudflekker...
...de ble bedre og kom så tilbake, tørr hud kom veldig tilbake etter utskeielsen...
Derfor tok jeg litt desperat en hår-test,
 for å finne ut om jeg har intoleranse mot forskjellige matvarer...
(blodtest er mer vanlig men langt over mitt budsjett)
I følge testen har jeg flere ting jeg er intolerant mot,
så nå har jeg strøket flere ting fra Ja-listen.
Mer om det senere....

Link til norsk Paleo-blogg:

den største og første Paleoliv

-flere linker på siden hennes ;-)

Hvordan lykkes med å skifte til en Paleo-livsstil ?

-forandre gradvis, vær litt flinkere for hver uke som går istedet for å forandre helt fra første dag og gi opp etter en uke... enten du er veldig metodisk og noterer alt eller du gjør så godt du kan, vær ærlig med deg selv, målet er å bli bedre og bedre ikke raskest mulig best...
Slik unngår du skuffelsen ved å gi opp, og du får mindre 'abstinenser' når du kutter ut f.eks. sukker, samtidig som du får tid til å lære mer ;-)

På denne måte trenger du heller ikke å vente til den og den 'festen' er over ;-)

Paleo - Challenge

Videre er det lurt å ta en Paleo Challenge når du føler deg klar til dette,
challengen er å leve  på 100% Paleomat, samt ta vekk f.eks. sjokolade,
i 30 dager...
Dette for å rense kroppen for all feilernæring og vise at du er sterkere enn vanene dine
(eneste forklaring på hvorfor sjokolade (mørk) er forbudt).

Etter utfordringen skal du innføre en og en matvare med minst 5 dagers mellomrom for å teste hva du eventuelt ikke tåler...
... dette kalles elimineringsmetoden og brukes for å teste eventuelt matintoleranse.

Matintoleranse ligner på matallergi,
men forskjellen er at det er mindre alvorligog reaksjonene kommer mye senere gjerne 3-4 dager etter att matvaren er spist.
Reaksjonene på matintoleranse kan være forskjellig magevondt, hodepine, utslett m.m.

Det finnes flere fine artikler om både Paleo og matintoleranse hos bloggerne på nettet.

Mine egne resultater av Paleo-challengen skrev jeg litt om over,
men kan også nevne at jeg ikke har hatt :
hodepine, mageknip, forstoppelse, leddvondt (har utslitte ledd) 
og som en veldig liten bonus veide jeg to kg mindre etter 5 uker,
som nevnt med en super energi...


Da håper jeg du henger deg på for det er bare fordeler å oppleve,
man kan jo alltids slutte ;-)
...men hvis man ikke begynner må man leve uvitende.


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)


.

1 kommentar:

  1. Kjempefin post med mye god informasjon, men jeg vil bare bemerke at Cro-Magnon mennesket nok ikke har eksistert i fire millioner år. Cro Magnon var en tidlig versjon av Homo Sapiens Sapiens, og har vel kanskje tråkket rundt på planeten i de siste ett hundre tusen til to hundre tusen år. Våre andre nære slektninger derimot, såsom Neandertalere, Homo Habilis, og Homo Erectus, har nok sikkert vært her i tilsammen tre millioner år, og de spiste ikke corn flakes de heller...

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)