7. feb. 2015

Sunnere Delfiakake

Delfiakake er en klassisk sjokolade til jul i Norge,
jeg har derimot aldri sett på den som veldig sunn ...

...men i dag med så mange gode produkter tilgjengelig så kan jo det gjøres noe med,
her kommer min versjon :




Delfiakake

300 g mørk (koke) sjokolade
150 g kokosfett
2 ss sterk kaffe
3 eggeplommer

nøtter
friske bær
(kjeks)

Smelt kokosfettet,
hakk sjokoladen i små biter og tilsett.
Ha i varm kaffe.
Dekk til bollen og la stå i 5 minutter.
Dekk en liten form (brød) med plastfolie.
Rør sammen eggeplommene,
rør i sjokoladen og visp inn eggeplommene når røra er blitt jevn.

Hell litt i bunnen av forma,
legg ett lag med bær, sjokolade, nøtter, etc.

Hvis du vil ha i kjeks legger du disse som ett lag i midten,
jeg brukte maria kjeks til glede for de eldste sevom jeg aller helst ville holdt meg til nøtter.
Forøvrig ble det valnøtter fra Frankrike og Pistasjnøtter fra Australia :-)

Apropo egg: de kan droppes og uansett ikke bruk eggehvittene,
kaken skal kjøles ned og ikke stekes og da er ikke hvittene bra for deg og dine....

Når formen er fylt til randen,
(hold igjen noen bær til pynt)
lar du den bli kald før den settes i kjøleskapet.
For å servere den i morgen er det derfor lurt å hoppe i det ;-)





nam, nam...




Bon Appétit :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





.

8 kommentarer:

  1. Hvorfor skal en ikke spise rå eggehvite?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Rå eggehvitter inneholder antinæringsstoffer (avidin), dette er en slags beskyttelse mot å bli spist fra natuens side.... Je fant ikke noe veldig god forklaring ved ett rast googlesøk men selv om ett egg og 'gang i blant' selvfølgelig ikke er veldig farlig synes jeg det er bedre å være så flink som mulig :-) Nr jeg har lært litt mer om det kommer det sikkert en artikkel på bloggen ...

      Slett
  2. Mål på form ? En vanlig brødform ? I bilder ser litt mindre ut �� den skal lages !!! En fin morsdag til deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Jeg hadde en veldig liten brødform, kanskje en halv liter, som du nevner så ble den ikke veldig stor, men ganske mektig så hvis man ikke er mange passer det fint. Siden det er brukt friske bær istedetfor de standar gelefruktene er jo også holdbarheten mye kortere , lykke til , det var virkelig en fantastisk god godbit !

      Fin dag til deg også :-)

      Slett
  3. Tusen takk! Og den var god. Har egentlig ikke likt delfiakake så veldig før jeg smakte denne. Nåer denne blitt min favoritt sjokoladekake. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og håper dagen ble fin :-)

      Slett
  4. Heisann... da står kaka til avkjøling!
    Takk for inspirasjonen, og go´jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha og takk for link på siden din ;-)

      God Jul til deg også :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)