3. feb. 2015

Mormors Fiskeboller av Hyse

Mormor er i farta på kjøkkenet og bruker alltid bloggen Godt og Sunt ;-) som inspirasjon hehe

...men som alltid blir det noen små forandringer og nye varianter oppdages,
så nå vet jeg hvor jeg har det ifra ;)

...fra enkle fiskeboller som du finner HER til Hyseboller:



Hyseboller


1 hysefilet skåret i biter
2 poteter raspet
1 løk hakket
2 poteter, revet
1 ss havsalt, kvernet
1 ts vill timian
1/2 - 1 ts muskatnøtt, malt
4-5 knuste einerbær
1/2 beger creme fraîche
1 dl havregrøt
2 egg

​Kokevann

Kok opp en kanne med vann i vannkokeren
1 ss havsalt
2 gulrøtter, småskåret​
4 vårløk, skåret i stykker
3 fedd hvitløk, småhakket

Kjør ingrediensene til bollene i kjøkkenmaskinen til en jevn masse

Hell det kokende vannet i en passende kjele og ha de hakkede grønnsakene i.

Form noen boller med 2 skjeer og ha  i kjelen. Pass på at det bare trekker.
La bollene få trekke i ca 20 min og bytt ut etter hvert holder temperaturen lettere på kokepunktet.
Løft de forsiktig ut til avkjøling.

Kokevannet kan brukes som base til fiskesuppe.







...også er det bare å dekke bordet og velge litt tilbehør,
gulrot er alltid lekkert til hvit fisk :-)

Bon Appétit :-)




For dere som vil se hva mormor 
egentlig driver med,
så finner dere bloggen hennes HER

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)