25. mars 2015

Vaffeldagen, det er i dag :-)

Glemt å forberede vaffelrøre ?
...det har jeg :-(



...men nå er det vel bare jeg i familien som vet at det er i dag ;-)

Ikke lett å lage vaffler som er sunne og samtidig godkjent som det de er,
her er noen enkle tips:

Lag en salt utgave:

-vaffler (som pannekaker) kan lages uten sukker,
men da er det lurt og servere dem som det de er,
 og ikke la folk tro at de har en søt opplevelse i vente ;-)

- bruk masse egg istedet for mel og bland inn revne grønnsaker,
som gulrot, squash, gresskar, søtpotet, kålrot, hodekål...
...og hvorfor ikke brennesle, spinat, purre etc.

- server med ost og kjøttpålegg istedet for syltetøy :-)

Søte og sunnere utgaver:

- bruk en surdeigbase så elimenerer du ihvertfall glutenet...

- bruk sunnere søtning enn hvitt sukker:
uraffinert sukker
kokossukker
stevia
agave - honning

- bruk revet eple og egg istedet for mel...

- bruk mye kanel, kardemomme som er sunt og gir smak...

Her blir det eple-egg-ghee-fiberhusk-kanel vaffler til lunsj,
toppet med litt honning og creme fraiche for de som tåler det :-)

Jeg bruker ca 1 egg pr dl andre ingredienser...


Har jeg glemt noen gode ideer ,
ikke nøl med å komme med forslag i kommentarfeltet eller på facebook :-)

.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)