29. mars 2015

Ukemeny for uke 14/2015 - Påske :-)

Har du Påskeferie og koser deg ?
- jeg har tar ferie nå,
men først har jeg laget en supermeny og planlegging
 for Påsken fra og med i morgen og til og med 2. Påskedag.

Klikk HER for å gå til utskriftsvennelig utgave med en gang :-)



Siden feriemodusen har tatt over så får dere ukemenyen i utskriftsmodus m/handleliste,
oppskrifter finner dere på bloggen i DETTE innlegget om lavkarbo-paleo mat til Påske.

Litt bilder og tips følger :-)


Hvis jeg klarer å holde meg unna så blir det få poster til over Påske.
Bloggen trenger en skikkelig opprydning av sider og linker ,
så jeg skal prøve å konsentrere meg om det jeg vil poste de innleggene jeg forbedrer fortløpende på Facebook, hvis du ikke følger meg ennå så håper jeg du begynner nå ;-)

HER er Godt og Sunt sin facebookside,
og HER er min private facebookside hvis dere vil bli venn med meg,
jeg vil gjerne bli venn med dere fine lesere som gir meg så mye glede i klikk og kommentarer :-)


Ukemeny 14/2015 fra Godt og Sunt
Server alltid:
Til lunsj: melkesyregjærede grønnsaker, persilleblanding og spirer m/rå grønnsaker som: agurk, stangselleri, paprika, endivie
Til middag: Server alltid en Grønn Salat med vinaigrette før hovedretten.
Dag
Lunsj
Middag
Mandag
Omelett med Asparges og bacon.
Sushi og/eller
fisk innbakt i bacon m/ spinat
Tirsdag
Squash, fiskerester og egg til lunsj.
lammefrikasse m/brokkoli og sellerirot
Onsdag
Lammelever og  blomkål, spinat
Lakse koteletter m/spinatstuing, søtpotet
Skjær
Torsdag
Quiche m/purre og bacon
Lammekoteletter asparges

Lang
Fredag
Egg cocotte m/squash 
og makrell i tomatsaus
påsketapas, 
ostekake med appelsinlokk
Påske-
aften
Lammepaté m/ asparges, søtpotet
Canard a l’orange, grønne bønner, Crêpes Suzettes
1.
Påskedag
Egg Mimosa, Lammelår, asparges, ost, Påskens store kake
Stekte kjøttrester med grønnsaker
2.
Påskedag
Brokkoli, squash, spinat med spekemat og egg. Sjokoladefondant
stekt makrell med agurksalat og selerimos. Fransk Påskeomelett


Handleliste: tall foran for hvor mange ganger (ikke pers/stk) og forslag til variasjon i parentes...
Kjøtt, egg og Fisk
Grønnsaker og Frukt
Diverse
½ lam m/innmat
and
3 x bacon
spekemat
hvit fiskefilet
laksekoteletter
2 x makrell
8 x egg
7 x agurk
7 x endive
7 x stangselleri
7 x paprika
7 x salat
4 x asparges
1 x grønne bønner
4 x spinat
3 x squash
2 x brokkoli
2 x sellerirot
1 x purre
2 x søtpotet
olivenolje, eddik
persille, sitron, hvitløk
salt, krydder, urter
fiken, brunt sukker
appelsin og sjokolade
frukt og nøtter
ost
avocado, sushi greier ;-)

Ukemeny fra: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/
du finner forslag til oppskrifter til 'alle' rettene samlet på DENNE siden.

Som dere ser er det masse lam i menyen og på handlelisten har jeg skrevet ett halvt lam m/innmat, min idé er å ha en lammestek, lammekoteletter, frikasse kjøtt, lamelever og kjøtt, fett og innmat til en paté eller lungemos (oppskrift HER) Det vil være mulig å koke kraft og fryse ned kjøtt til senere bruk. Summasumarum en super god ide ;-)
Det er ikke ført på ingredienser til kake...

Makrell er kanskje ikke påskemat men det er jo så godt og Påske kan jo også bety tid til å ha det morro på kjøkkenet. For ett par dager siden åpnet jeg ett glass med hjemmelaget makrell i tomat som jeg lage for 2 1/2 år siden, lagret i romtemperatur, blitt med på flytting osv. Jeg var litt skeptisk (bl.a. pga av en litt negativ kommentar i innlegget på bloggen som var i VG), men det lukket så godt og så ekte tomatfisk som jeg husker fra de gule boksene i barndommen :-D
HER finner du oppskriften og har du tid så prøv !!!

Jeg er litt treg med påskekaken i år og hvet ikke hva det blir,
egentlig er jeg skikkelig slapp og umotivert...
...så dere får kikke på påskeinnlegget mitt og se på de fra tidligere år som inspirasjon :-)
Eller enda bedre hvis dere har en ide å gi meg (uten mel og melkeprodukter)
så blir jeg veldig glad og motivert til å sette i gang ;-)








God Påske til alle lesere :-)
.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)