3. feb. 2013

Indisk pasta, poori, paratha, poppadums

Indisk inspirert Pasta / Poori / Paratha,  je ne c'est pas...


Før jul fikk jeg også en pakke med poppadums fra norge -bare elsker dem!!!
Så da slo det meg at dette måtte jeg prøve å lage  ;-)


Nå er prøvedeigen satt, her må det prøves forskjelige muligheter...


Oppskrift på Indiske Lomper og Indisk Pasta a la maison...



6 dl mel
1 ts malt cumin
1 ts garam masala
1 ts malt paprika
½  ts chili 
2 ts salt 
3-4 egg
1,5  dl vann



Bland alt det tørre i en kjøkkenmaskin med k-element/grind.
Bland inn egg og vann.


Ha deigen på melet bakebord...
deretter skal du kna inn 5 dl mel til etter brettemetoden...som om du lager lomper...
Når alt melet er knadd bort settes deigen kaldt noen timer men ikke i kjøleskap...


Ja det er det bare å smøre seg med tålmodighet...



...deretter  er det bare å kjevle, tynt, den er utrolig samarbeidsvillig denne deigen, først ville jeg prøve å lage pannestekte brød (lomper/tortillas you name it) det gikk kjempefint og ble middag med en reste-kjøttblanding og salat...




...mens jeg sto der og kjevlet slo det meg at det lignet spagetti, så da satte jeg fort en kjele med vann til koking og skar en av leivene mine i striper (har ikke pastamaskin - men det dukker nok opp snart ;-) )
...deretter kokte de i 7 min : kjempegodt !!!



Alle 6 rundt bordet var enig både om pannestekte brød og pasta  :-)


Og så var de turen til frityrstekeprøving (poppadums), og det gikk også kjempebra, men jeg anbefaler å doble krydderinnholdet og/eller salte de ferdige  poppadum'sn, da de ble litt tammere på smak en de man kjøper...







1 kommentar:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)