13. feb. 2013

Tarte au Citron Meringée

Sitronpai med marengstopp en av de klassiske Franske søte fristelsene...




--man bør derimot like sitron og de søte ;-)

Jeg synes den er en nytelse, perfekt avslutning på en god middag, f.eks. til Valentin <3

Med ferdigkjøpt paibunn går det ganske raskt å lage, men den må ha tid til å kjøle seg ned før du har på marengsen, som jeg lagde rett før servering...

Før jeg begynte sjekket jeg selvfølgelig forskjellige oppskrifter, og jeg falt for denne som var uten melk og fløte, kremen var laget av hele egg, og jeg hadde 4 eggehvitter fra før... signert av en kokk...

Tarte au Citron Meringée


1 stk paideig

4 sitroner
4 egg
40 gram smør
175 gram sukker

4 eggehvitter
200 gram fint sukker


 
Forstek paideigen på 180 grader, husk å ha ett lag med bakepapir fylt med ris i så den holder formen, ca 15 minutter, deretter 5 minutter uten...


Sett ovnen på 130 grader etter at det er ferdigstekt.



Slik lager du sitronkremen:

 
Forbered alle ingredienser, vask sitronene. 
Ha sukker i en kjele, 
bruk en rasp til å raspe av sitronskallet rett i kjelen, 
 ikke det hvite.


 Press sitronene og ha sitronsaften i kjelen. 
Knekk eggene og ha disse oppi.




 

Varm opp forsiktig mens du rører, energisk, 
det må ikke sette seg og blandingen må IKKE koke, 
den skal kun tykne. 



 

Når den er i konsistens som en krem tar du den av varmen,
 og rører inn smøret.




 Hell sitronkremen i paiskallet og stek i 15-20 minutter (130 grader).


La paien bli avkjølt (ikke i kjøleskapet, men gjerne i en kald gang/bod).

Marengslokket:

Sett ovnen på grill eller bruk en gassflamme, 
kansje Valentin er rørlegger ;-)

Pisk (romtempererte) eggehvittene veldig stive, deretter tilsetter du sukkeret mens vispen går, visp litt til og den skal nå være så stiv at du kan snu den på hodet uten at det renner...

Smør marengsen over paien, eller ha den i en sprøytepose (eller plastpose) og sprøyt på topper, mine ble litt store men imponerende, skulle trodd jeg hadde vært hos baker'n ...



Stek den under grillen i noen minutter (ikke sett den for høyt) og pass veldig godt på... 
Eller gjør det kontrollert med en gassflammekaster ;-)


Denne ble laget i en vanlig rund form, men det er ingenting i vegen for å lage små hjerter osv...

Happy Valentin <3


 

2 kommentarer:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)