7. feb. 2013

Sitronglasert Andebryst

Sitronglasert  'Magrets de Canard' til 4 -6 personer


Andefileter
Sitronsaft
 Sukker


Hvis du serverer grønnsaker og ris ved siden av, holder det med 2 fileter på tilsammen ca 600 gram.
Hvis du beregner lite tilbehør og mye kjøtt per person, beregn 1/2 -1 filet per person,
 men skjært i skiver som vist under er de ganske drøye.

Skjær  ruter/striper i fettsiden og legg de med fettet ned i varm stekepanne, 
stek på middels varme til alt fettet er smeltet og fettet er crispy.


Snu dem og stek ett minutt på andre siden, hell av fettet og la kjøttet ligge i panna, 
-kjøttkraft vi da piple ut og ned i panna, man sløser ikke med godsakene ;-)
 til resten av middagen er ferdig, i vårt tilfelle paprika/sopp wok med ris.


Skru på stekepanna, når det er blitt ordentlig varmt, har du på 3 ss sukker over fettsiden og snu dem ned i pannen så sukkeret smelter og karamelliserer seg, ha over 3 ss sitronsaft (eller appelsinsaft hvis du vil ha det mildere) og la koke litt. 

Ta ut andekjøttet så det ikke blir for mye stekt, smaksak, men det skal ;-) være rosarødt i midten...
Kok inn sausen, hvis nødvendig.

Skjær filetene i mange tynne skiver som du legger på ett fat og heller sausen over...


Server ved siden av denne Sopp/Paprikawoken (f.eks.) og eventuelt ris.





Bon Appétit !

Den kinesiske kalender har også gitt navn til årene.
De følger en syklus på tolv forskjellige år i denne rekkefølgen:
rotte, okse, tiger, hare, drage, slange, hest, sau, ape, hane, hund, og gris.

. 23. januar 2012 startet dragens år, som varer frem til slangens år starter 10. februar 2013.

...teksten er hentet fra Wikipedia hvor du finner mye mer informasjon...

I år er  altså kinesisk Nyttår den 10. februar


5 kommentarer:

  1. Hei!
    Ser du har kommet deg inn igjen på Matbloggerne. Jeg får ikke helt til. Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre for at bloggen min skal vises. Har lagt ut knappen, med link til matbloggerne, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å virke den andre veien. Hva gjorde du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei !
      Ser ut som jeg er tatt vekk igjen :-( , tror ikke de liker meg...
      Men for å komme med klikket jeg på registrer deg her, grønt felt og så fylte jeg inn navn på blogg, http:// , en beskrivelse, deretter tror jeg det gikk galt når de ville ha rss for det hvet jeg ikke hva er ???
      Jeg også har satt opp knappen, aldri noe problem den veien...

      Slett
  2. Du står på listen over de med flest klikk selv om det er langt unna toppen. Og jeg kommer hit til innlegget ditt.

    SvarSlett
  3. Glemte å si at den anda må jeg prøve på. Den ser fantastisk god ut. Tror at sitron kan være enda bedre enn appelsin.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)