8. feb. 2013

Fastelavensboller


Vaniljekrem, bringbær, sitron, fløtekrem...
...det er utrolig gode smaker sammen...
 Fastaleaven - Morsdag - Søndag

Bolledeig:
1 l / 500 g mel (hvorav 1/4 sammalt)
 1 dl sukker
 1/2 ts malt ingefær (eller kardemomme)
1 pk  gjær
 1/2 ts salt
125 g smør
 1/2 dl sitronsaft
 2 1/2 dl vann




Tilsammen må væsken (vann+smør+sitronsaft) ha en temperatur på ca 37 grader, eller litt mer hvis du bruker tørrgjær, jeg pleier å ha halvparten kaldt og deretter fylle opp med vann fra vannkokeren...

-det er lov å ha ett egg i deigen for litt gulere boller ;-)
Bland det tørre sammen, bruk gjærne kjøkkenmaskin ;-)
Deretter tilsettes det våte i en 'go' røres videre til alt er godt blandet og litt til, la det så stå i maskinen og dekk over med alu/plast eller kjøkkenhåndkle heves til deigen er stor, tiden varierer etter type gjær og mel og temperatur i rommet og på væsken du hadde oppi, ikke alltid lett...
I mellomtiden kan du lage vaniljekrem og bringbærfyll/syltetøy.
Det letteste er å kjøpe pulver til vaniljekrem (custard powder), eller lage den fra bunnen av,
 oppskrift på vaniljekrem (og napoleonskake) finner du HER.
Det er også lettere å bruke ferdig syltetøy,
 men siden jeg liker det mindre søtt og med mer bær lagde vi eget syltetøy.




Når deigen er ferdig hevet settes maskinen på igjen, kjøres videre noen minutter eller elt for hånd.
Ha så deigen ut på melet bord og del i 16 emner.
 8 fylles med vaniljekrem og 8 med bringbærsyltetøy (eller det du har/foretrekker):
Klem vært emne flatt, pass på at midten er litt tykk, ellers tyter fyllet igjennom,
deretter bretter du endene opp og 'vrir' de litt sammen
og setter bollen med skjøten ned på bakeplate...

sorry ingen bilder for fingrene ble litt 'fete...

Heves  ca 30 min. til...
 Stek bollene på 225 i 10-15 min..



Før servering deles de i to, og så setter du sammen en del med syltetøy og en del med vaniljekrem med en klatt fløtekrem i midten , da har man enkelt forent alle gode smaker...

Melis på toppen ble kanskje litt av en overdrivelse, men gjorde seg veldig fint :-)





...hvis fordelingen er blitt litt skjev har man selvfølgelig litt krem til overs ;-)
...ikke sant barna ??? ...hvor er bollen med krem ?

Ha en fin Fastelavenssøndag :-)

...og en fin morsdag :-)

 

 

2 kommentarer:

  1. Nam, dette så nydelig ut! Angrer på at jeg ikke kjøpte inn til boller når jeg var på butikken istad :/

    Takk for fin kommentar hos meg :) Viktig det du skriver. Jeg finnes jo ikke kresen selv, så irriterer meg nok ekstra over kresenhet.

    Ha en fin helg *klem*

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv :-)

      Jeg også irriterer meg over 'kresenhet', eller mest over 'liker ikke' for det er jo ikke mulig å bare spise det vi liker aller best :-)

      Fin helg til deg også :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)