27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 4 2012

Jordbær og Spinat er gode venner i hagen.

I dag (14.april)skiftet vi jord i takrennene mine med jordbær, det er forøvrig en veldig god idee for de som ikke har plass til jordbærplanter i hagen: skru de opp på veggen ;-) Når jordbærplantene var delt og plantet om sådde jeg to spinatplanter mellom vær, så skal det bli spennende og se hva det blir ut av det.

Jeg har også en litt større jordbæråker, en del med plast og en del uten, den trengs å ryddes opp i :-)
Spinat kan sååes men er litt vanskelige da de pga varmen går fort opp i frø, løsningen i år er å så enda litt tidligere.  Siden spinat er veldig gode venner med jordbær,  passer det fint å så de mellom jordbærradene. På den måten blir jordbærene skikkelig hyppet og når spinaten får det for varmt og tas vekk, kan jeg dekke jorden med avispapir og halm for å hindre ugresset.

Nå er det ikke lett å få tid så det står fortsatt på timeplanen.
Potetene mine har tittet opp fra jorda :-)
...det har også litt ugress som skal bli salat når det har vokst seg litt større.

Salatplantene i drivhuset vokser... litt fortere enn de som står ute...


Urter får ett lite hjørne i grønnsakshagen, det er som regel basilikum som klarer seg best men jeg prøver meg også på persille og gressløk. Timian, oregano  i potter, som regel så overvintrer de fint men i år ble det for kaldt :-( Derimot har jeg kjempestore rosmarin planter rundt om i hagen.

Basilikum og persille (og gresskar) er sådd inne og venter på å bli plantet ut:

Tomatplantene ble sådd i begynnelsen av Mars inne og står nå i drivhuset og venter på å bli pottet om og/eller plantet ut i første havdel av Mai:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)